Amazon – ziemia niczyja, którą warto zagospodarować

Amazon to największa platforma sprzedażowa na świecie. Istniejąca już od ponad 28 lat, zyskała duże grono użytkowników – ponad 310 mln kupujących na całym świecie, w tym 100 mln w samej Europie. Nic więc dziwnego, że Amazon w końcu zawitał na polskim rynku e-commerce. Uruchomiona 2 marca 2021 r. domena amazon.pl, w rekordowym czasie przyciągnęła ponad 6 mln użytkowników. Oczywiście to wciąż znacznie mniej niż w przypadku Allegro, jednak stwarza nadzieję na szybki wzrost.


Światowy sukces Amazona i jego zasoby zarówno finansowe, jak i infrastrukturalne dają pewne rokowania na przyszłość platformy. To nie start-up: jeśli Amazon będzie chciał dominować w Polsce ma możliwości, aby to osiągnąć. Dlatego, jeśli przedsiębiorcy pytają nas, czy warto powiększać swoje kanały sprzedaży o Amazon, z całą pewnością odpowiadamy, że tak.


Choć obecnie udział Amazona w polskim e-commerce wynosi niecałe 5%, należy pamiętać, że stosunkowo mała liczba użytkowników, która wydaje się ograniczeniem, z drugiej strony jest szansą na zagospodarowanie perspektywicznej przestrzeni o mniejszej konkurencji między sprzedawcami. Oparcie strategii biznesu na długofalowym budowaniu marki z pewnością zaowocuje. Potwierdzają to statystyki. W zeszłym roku ok. 500 polskich sklepów, które oferowały swoje produkty na Amazonie osiągnęły sprzedaż wynoszącą łącznie ponad 100 tys. euro!

hero

Dlaczego warto być na Amazon?

Centrum wsparcia sprzedaży 24 h/ 7

JAmazon jest na tyle rozbudowanym serwisem, że polscy sprzedawcy nadal jeszcze nie wykorzystują w pełni wszystkich jego funkcjonalności. Właściciele serwisu wydają się być w pełni tego świadomi, dlatego uruchomili centrum wsparcia sprzedażowego, które dostępne jest przez 24 h/ 7 (Dla porównania warto dodać, że w przypadku Allegro pomoc dostępna jest jedynie do godziny 17:00). Zespół wsparcia Amazon pomaga sprzedawcom w wielu aspektach, od momentu rejestracji do zostania zatwierdzonym sprzedawcą. Dla początkujących przedsiębiorców to naprawdę spore ułatwienie. Jeśli miałbyś problem z integracją konta Amazon z innymi kanałami sprzedaży, możesz zgłosić się również do Pirk Spark. W zależności od Twoich potrzeb, możemy zaoferować kompleksową opiekę nad nowym kanałem dystrybucji lub przeprowadzić szkolenie Twoim pracownikom.


Idealnie zaprojektowane UI / UX

Powstały w 1994 r., Amazon uchodzi dziś za lidera skutecznego projektowania doświadczeń użytkownika. Nic dziwnego, w ciągu niemalże 30 lat obecności na rynku twórcy platformy mieli czas zdać sobie sprawę z tego, jak dużą rolę w sprzedaży pełnią skutecznie zaprojektowane interfejsy. Potwierdzają to słowa samego Jeffa Bezosa [właściciel Amazona] z 2002 r.: „W pierwszym roku nie wydaliśmy ani dolara na reklamę… najlepiej wydawane pieniądze to te, których używamy do poprawy obsługi klienta”. Od tej pory Amazon stale inwestuje w badania UX. Patrząc na wyniki finansowe firmy, można powiedzieć, że taka strategia działania z pewnością się opłaca. Idealnie zaprojektowane interfejsy przekładają się na skuteczność konwersji. Dziś Amazon jest platformą, na której wzoruje się większość projektantów. Szybkość działania, krótka ścieżka zakupu, znakomicie działający system rekomendacji – wytyczne efektywnego e-commerce wypracował właśnie amerykański gigant. Pod względem doświadczeń użytkownika Amazon zdecydowanie nadal jest liderem.


Amazon FBA, czyli opcja magazynowania

Serwis stworzony przez Bezosa to dotychczas jedyny e-commerce w Polsce, który oferuje możliwość korzystania z własnej sieci magazynów i kompleksową opiekę logistyczną: składowanie, pakowanie, wysyłkę produktów oraz obsługę klienta. Taki model sprzedaży nazywa się Fulfillment by Amazon (FBA). Wybierając go, sprzedający wysyła swoje produkty do magazynów Amazon, skąd produkty są dostarczane bezpośrednio kupującym. Oznacza to, że wysyłką zamówienia zajmuje się zespół Amazon. Co ważne, obsługa posprzedażowa i ewentualne zwroty oraz reklamacje również stoją po jego stronie. FBA to świetna propozycja dla sprzedawców, którzy nie mają zasobów do tego, aby efektywnie organizować procesy logistyczne. Co więcej, ten model sprzedaży niesie za sobą szereg korzyści, m.in.: automatyczną kwalifikację do programu Prime, która dla zwykłych sprzedawców (działających w modelu Fulfillment By Merchant, czyli takim w którym sami zajmują się magazynowaniem i wysyłką asortymentu) jest trudna do uzyskania. Produkty programu Prime zajmują wyższe pozycje w rankingu produktów na Amazon, przez co są bardziej widoczne i znacznie częściej kupowane. Użytkownicy podczas poszukiwania produktów często zaznaczają we filtrach opcję Premium, bo dzięki temu mają bezpłatną wysyłkę (opcja dla subskrybentów Prime) oraz pewność terminowości dostaw.


Szybka i niezawodna dostawa

Tempo dostawy to kolejna kwestia, która przemawia za wyborem platformy Amazon do sprzedaży swoich produktów. Opcja same day delivery dostępna była na platformie już w 2009 r.; co więcej w 2013 r., dzięki wykorzystaniu dronów, czas wysyłki dla niektórych produktów wynosił 15-30 min. Szybka wysyłka zamazuje niejako granice między zakupami offline i online, i tego właśnie oczekują współcześni konsumenci. Często to właśnie dostawa jest kluczowym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o zakupie. Jak można przeczytać w raporcie Stuart z 2016 r., już wtedy 72% ankietowanych było skłonnych zapłacić więcej za towar dostarczony jeszcze tego samego dnia. Póki co, opcja same day delivery w Polsce nie jest jeszcze dostępna (obecnie Amazon oferuje realizację przesyłki w ciągu 48 h). Jednak patrząc na inne dokonania amerykańskiego giganta, można się spodziewać, że niedługo będzie.


Możliwość współpracy w ramach Amazon Vendor Central

Amazon Vendor Central To model sprzedażowy skierowany do sprzedawców zarejestrowanych w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO). Polega na sprzedawaniu towarów Amazonowi, który staje się ich właścicielem, po to by sprzedawać je później pod własnym szyldem na amazon.com. Oznacza to, że po przekazaniu towaru współpraca między platformą, a firmą jest zakończona. Ten model sprzedaży jest świetnym sposobem na wyprzedanie zalegających zapasów, bez konieczności inwestowania w marketing i logistykę. Warunek? Aby sprzedać swoje produkty w ramach Amazon Vendor Central należy otrzymać zaproszenie. Amazon rozsyła je do podmiotów, które uzna za godne współpracy.

Podsumowanie

Jak widzisz, istnieje wiele powodów do tego, żeby założyć sklep na amazon.pl. Wielość modeli biznesowych, innowacyjne rozwiązania, renoma marki i perspektywy rozwoju sprawiają, że nieobecność na tej – dopiero rozwijającej się w Polsce – platformie, może Cię wiele kosztować. Wykorzystaj tymczasową niszę i rusz ze sprzedażą już dziś!

Spodobał Ci się ten wpis?

Kliknij na gwiazdki, aby dodać ocenę.

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów 1

Bądź pierwszy!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?