Allegro Ads poradnik – efektywne strategie reklamowe na Allegro bez przepalania budżetu

Avatar for Oskar Hertman

Oskar Hertman

CEO Pirk Spark

Opublikowane: 7 lutego, 2024
Kategoria:
4.3
(25)

Kampania Allegro Ads moze być bardzo skutecznym narzędziem promocji. Aby w pełni wykorzystać jego potencjał trzeba jednak poświęcić odpowiednią ilość czasu na planowanie, obserwację i analizę danych. Bez tego łatwo o przypalenie budżetu reklamowego. W tym artykule dzielimy się sprawdzonymi „tips & tricks” jak ustawić reklamy, pomocnymi narzędziami oraz najczęściej popełnianymi błędami, których warto się wystrzegać podczas planowania kampanii reklamowych – czyli wszystkim tym, co pomoże osiągnąć maksymalne korzyści przy możliwie najwyższym zysku i zwrocie z inwestycji.

Dlaczego niejedna kampania Allegro Ads przepala budżet

Przypomnijmy, że reklama na Allegro nie stanowi bezpośredniego środka sprzedaży, a jedynie sposób reklamowania towaru. Każda kampania Allegro Ads przypomina Google Ads, jednak w nieco mniej skomplikowanej formie. To jednak wcale nie znaczy, że wewnętrzny system reklamowy Allegro jest mniej opłacalny –  a wręcz przeciwnie! Potencjalni klienci odwiedzają wyszukiwarkę Google w wielu różnych celach, a na Allegro wchodzą w jednym konkretnym – aby dokonać zakupu. Tym samym, droga towaru do koszyka jest znacznie krótsza i łatwiej jest trafić do kogoś, kto nie tylko obejrzy, ale również kupi dany produkt.

Jak ustawić Allegro Ads – poradnik

Wielu klientów, których obsługujemy jako certyfikowana agencja Allegro Ads Partner+, miało swój epizod z samodzielnym prowadzeniem kampanii. Kończyło się to jednak zazwyczaj wydawaniem znacznych kwot przy niewielkim zwrocie z inwestycji albo też niewykorzystanym potencjałem, o czym mogli przekonać się dopiero po nawiązaniu współpracy z kimś doświadczonym w zakresie prowadzenia i optymalizacji takich kampanii.

Spora część takich użytkowników korzystała z Allegro Ads Express lub kampanii sugerowanych przez Allegro. To klasyczny błąd. Co prawda, takie kampanie reklamowe mogą przynieść pewne korzyści, należy jednak pamiętać, że Allegro chce przede wszystkim zarabiać na swoich użytkownikach. Droga na skróty nie jest więc zazwyczaj ścieżką najbardziej opłacalną – przynajmniej nie dla samego sprzedawcy.

Jak ustawić Allegro Ads żeby nie przepalić budzetu reklamowego - Allegro Ads Express

Reklamy na Allegro: najczęściej popełniane błędy

Nr 1 Kampania reklamuje pojedyncze produkty o niskim zwrocie i dużym koszcie

Zacznijmy konkretnie ten Allegro Ads poradnik od powiedzenia wprost, że często sprzedający reklamują całe grupy produktów i patrzą na kampanię całościowo. Sprawia to, że łatwo przeoczyć pojedyncze oferty sponsorowane Allegro, które przy bardzo niskim zwrocie generują niewspółmiernie wysoki koszt. Przyczyny takiego stanu rzeczy mogą być różne, na przykład w przypadku bardzo drogich ofert klienci często klikają na nie jedynie z ciekawości, bez zamiaru finalizowania transakcji. Niestety, to sprzedający zapłaci za ich ciekawość. Zdarza się, że wyeliminowanie jednej lub dwóch ofert z grupy produktów jest w stanie znacznie poprawić Allegro zwrot z inwestycji z całej kampanii.

Optymalizacja Allegro Ads - Jak ustawić Allegro Ads żeby nie przepalić budzetu reklamowego - artykuł przykład

Nr 2 Sezonowe kampanie reklamowe Allegro ustawiane są zbyt wcześnie

Kolejnym błędem jest brak planów związanych z sezonowością produktów o czym pisaliśmy już w osobnym wpisie wyjaśniającym kiedy co najlepiej sprzedaje się na Allegro. Reklamowanie ozdób wielkanocnych już w marcu, owszem, będzie generować spore zainteresowanie produktami, ale nie przełoży się na sprzedaż, za to napędzi koszt za kliknięcia. W drugą stronę, pozostawianie kampanii sezonowych lub też ogólnych, ale zawierających produkty stricte sezonowe po zakończeniu tego sezonu, również narazi Cię na niepotrzebne wydatki. Przykładem będą buty letnie we wrześniu, kiedy większość osób myśli już o obuwiu zimowym. Jeśli zatem chcesz skupić się w tym roku na sprzedaży grillów, nie promuj ich na Allegro już w marcu, ale bliżej sezonu, np. w maju.

Nr 3 Brak odpowiedniej optymalizacji reklam

Ważnym czynnikiem, który wpływa na powodzenie kampanii reklamowych, jest też regularna optymalizacja. Stawki CPC będą różnić się w zależności od:

  • sezonu,
  • ruchów konkurencji,
  • mody
  • oraz chwilowego trendu.

Prawidłowo zoptymalizowana kampania Ads to taka, do której zagląda się minimum dwa razy w tygodniu (a najlepiej jeszcze częściej). W analizie opłacalności pomoże Ci narzędzie AlleSpark i znajdujące się w nim Raporty Allegro Rentowność.

Nr 4 Zbyt ogólne kampanie reklamowe Allegro

Problemem jest też stawianie zbyt dużych i ogólnych kampanii reklamowych (przykładem jest tu, sugerowana przez Allegro, kampania na wszystko), które są trudne w optymalizacji. Niektóre grupy produktów czy też nawet pojedyncze oferty sponsorowane, mogą sobie radzić lepiej niż inne. Kolejnym błędem jest niewyłączanie dawno już nieaktualnych kampanii (co wiąże się z sezonowością).

Nr 5 Źle dobrane miejsca emisji reklam

Należy też pamiętać, że ustawiając kampanię reklamową na Allegro, istnieje możliwość wyboru miejsc emisji. Bardziej zaawansowane osoby znajdą tu opcję wyboru konkretnych lokalizacji wyświetlania reklam w interfejsie Allegro (lewa kolumna serwisu, wyniki wyszukiwania, czy karta oferty).

Ustawiając lokalizację, należy zastanowić się przede wszystkim nad tym, czy reklamy mają wyświetlać się również poza Allegro w wyszukiwarce Google. Przykładowo, Google jest w stanie zapewnić dużą ilość wyświetleń; jednak wybierając tę opcję, nie możesz samodzielnie ustawić wielkości stawki CPC (jest ona dobierana automatycznie). Niestety, jest to kolejny sposób na wyrzucenie znacznej sumy w błoto.

Allegro Ads jak ustawić reklamy na Allegro Artykuł z poradami - miejsca emisji

Nr 6 Zbyt mały budżet dzienny

Czytając ten poradnik Allegro Ads, zwróć na to, że równie ważna co stawka CPC jest stawka dzienna. Przypisywana jest ona na cały okres od północy do północy. Jeśli ustawisz zbyt mały budżet dzienny, który zostanie wydany zbyt wcześnie w ciągu dnia, znacznie obniżysz swoją szansę na sprzedaż na Allegro. Dlaczego? Większość klientów dokonuje zakupów wieczorem. Jeśli kampania wyda budżet do godziny 14, Twoje reklamy nie będą emitowane aż do północy.

Graficzne reklamy na Allegro: najczęściej popełniane błędy

Nr 1 Źle dobrane słowa kluczowe i wykluczające

Nieco inaczej wygląda sprawa w przypadku reklam graficznych na Allegro rozliczanych na zasadzie modelu CPM, a nie CPC. Oznacza to, że płacisz stawkę nie za kliknięcie, a za tysiąc wyświetleń. Niepoprawne ustawienie słów kluczowych może skutkować tym, że reklamy na Allegro będą wyświetlać się osobom, które zupełnie nie są zainteresowane danym produktem. A każde wyświetlenie reklamy generuje koszt!

Jak ustawić Allegro Ads żeby nie przepalić budzetu reklamowego - poradnik - wykluczenia i słowa wykluczające

Nr 2 Słaba kreacja graficzna w reklamie banerowej na Allegro

Szczególną uwagę należy zwrócić na jakość grafik przy tworzeniu reklam banerowych. Marnej jakości baner stwarza małe szanse na to, że ktoś zainteresuje się daną ofertą. Mimo to wciąż będziesz płacić za samo jego wyświetlanie.

Nr 3 Reklamy banerowe bez przycisku CTA

Klienci często nie mają świadomości, że można kliknąć w reklamę banerową i przejść dzięki temu do podlinkowanej grupy produktowej. Warto zwrócić na to ich uwagę, umieszczając na banerze stosowny przycisk CTA.

Nr 4 Źle dobrane produkty w reklamie szablonowej

Reklama graficzna szablonowa może wydawać się nieco łatwiejszą formą do ustawienia. Nie potrzeba tutaj tworzyć specjalnej kreacji, wystarczy sam produkt. Jeśli jednak źle go dobierzesz, typując mało interesujące oferty bądź takie ze słabym potencjałem, bardzo szybko pozbędziesz się gotówki – zapłacisz za nierentowne wyświetlenia, które w żaden sposób nie przełożą się na sprzedaż na Allegro.

Nr 5 Brak regularnej optymalizacji reklam

Tak jak w przypadku kampanii sponsorowanych, również w przypadku kampanii graficznych istotne jest odpowiednie i częste optymalizowanie stawek oraz przemyślane dobieranie budżetów dziennych. To z tego właśnie powodu panel Allegro Ads powinien stać się Twoim najlepszym przyjacielem – zaglądaj do statystyk i wskaźników swoich reklam na Allegro regularnie i reaguj, gdy budżet jest przepalany. Pomagaj też sobie raportami AlleSpark, w które możesz wgrać również swoje koszty zakupu towarów przez co od razu zobaczysz czysty zysk.

Optymalizacja Allegro Ads: dodatkowe narzędzie analityczne

Przy tworzeniu kampanii warto oprzeć się o dodatkowe narzędzia. Dwa bardzo przydatne udostępnia samo Allegro. Są to:

  1. Allegro Analytics (dostępny przy opłaceniu Abonamentu Podstawowego Allegro) – pozwoli Ci zbadać trendy i potencjał danej kategorii produktów.
  2. Planer Kampanii (dostępny w panelu reklam) – umożliwi Ci zbadanie uśrednionych stawek konkurencji i analizę ich ruchu. Aby długofalowo planować kampanie, należy przede wszystkim oprzeć się o kalendarz sezonowości oraz badać trendy sprzedażowe rok do roku w interesującej Cię grupie produktowej. Nawet najlepiej zaplanowana kampania Ads nie przyniesie spodziewanych zysków, jeżeli nie będziesz reagować na bieżące zmiany i dbać o częstą optymalizację.

Mierzenie efektywności Allegro Ads – poradnik

To, czy kampania odniosła sukces, zależy w dużej mierze od Twoich oczekiwań i możliwości. Chociaż przyjmuje się, że zwrot z inwestycji na poziomie 10 złotych można uznać za dobry, wszystko zależy od poniesionych przez Ciebie kosztów reklam czy też wygenerowanej marży. Zwrot, jaki należy uznać za satysfakcjonujący, będzie też zupełnie inny w zależności od kategorii, branży, a nawet konkretnego towaru. Możemy dla uproszczenia założyć 3 scenariusze.

Efektywna kampania z celem: niski lub średni zwrot i wysoka wartość sprzedaży

Jeśli Twoje marże i wartość sprzedaży z kampanii reklamowej są wysokie, możesz pozwolić sobie na niższy zwrot z inwestycji (na przykład 3-5 złotych). W ostatecznym rozrachunku i tak zarobisz, a windując stawkę, zablokujesz oferty konkurencji (zwykle wyświetlają się oferty sponsorowane Allegro z wyższym CPC, istotna jest jednak również ich jakość).

Jak ustawić Allegro Ads żeby nie przepalić budzetu reklamowego- Optymalizacja Allegro Ads - panel wykres 1

Efektywna kampania z celem: średni zwrot i stabilna wartość sprzedaży


Twoje marże nie są bardzo wysokie, a ceny produktów nieco droższe niż u konkurencji? Staraj się utrzymywać stałą wartość sprzedaży przy zwrocie na poziomie 8-12 zł. Zbytnie windowanie stawek w górę mogłoby sprawić, że po odjęciu kosztów zarobisz bardzo mało lub – co gorsza – stracisz na tym.

Jak ustawić Allegro Ads żeby nie przepalić budzetu reklamowego - optymalizacja Allegro Ads, wykres 2

Efektywna kampania z celem: wysoki zwrot przy niższej wartości sprzedaży


Jeśli Twoja marża jest niska, a koszta wysokie, najlepszym rozwiązaniem będzie dążenie do wygenerowania jak najwyższego zwrotu z inwestycji, nawet przy niższej wartości sprzedaży z Allegro. W takim wypadku wyniki będą jednak bardzo mocno zależeć od branży i Twojego asortymentu. Taktyka ta najlepiej sprawdzi się w przypadku towarów powtarzalnych, po które klient wraca. Albo też specjalistycznych, dla wąskiego grona odbiorców. 

Jak ustawić Allegro Ads żeby nie przepalić budzetu reklamowego - optymalizacja Allegro Ads, wykres 3

Allegro Ads poradnik – podsumowanie

Jak widzisz, istnieje bardzo dużo czynników, które mają wpływ na rezultaty kampanii reklamowych na Allegro. Aby wycisnąć z nich jak najwięcej, wystarczy że będziesz wystrzegać się wszystkich opisanych wyżej w poradniku błędów. Warto też skorzystać z pomocy agencji, która nie tylko ma duże doświadczenie w tego typu działaniach, ale również weźmie odpowiedzialność za wygenerowane wyniki. Co ważne, już na podstawie pierwszych kilku dni działań doświadczona agencja marketplace będzie w stanie oszacować potencjał Twojego konta. Dzięki temu będziesz mógł zwiększyć swoją Allegro sprzedaż bez ponoszenia niepotrzebnego ryzyka.

Spodobał Ci się ten wpis?

Kliknij na gwiazdki, aby dodać ocenę.

Średnia ocena 4.3 / 5. Liczba głosów 25

Bądź pierwszy!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?