Co to jest konwersja i jak mierzyć konwersje w marketingu?
Teoretyczna definicja konwersji niby wszystkim jest znana, jednak jak pokazuje praktyka, wielu specjalistów nie wie jak mierzyć konwersje w marketingu. Jest tak z uwagi na problematyczność precyzyjnego określenia czego i na jakim etapie lejka sprzedażowego dokładnie oczekujemy od potencjalnego klienta. Czy konwersją jest już wyświetlenie naszej strony z reklamy Allegro Ads, a może dopiero zakup? Na szczęście wskaźniki marketingowe takie jak konwersje, można wykorzystywać na różnych etapach i odpowiednio je nazywać.
Co to jest konwersja? Definicja praktyczna z marketingu
Konwersją nazwiemy wszystkie działania podejmowane przez użytkownika, które są satysfakcjonujące z punktu widzenia marketingowego. Pod pojęciem konwersji rozumiemy także zamianę użytkownika biernie przeglądającego stronę internetową, w użytkownika aktywnego, czyli potencjalnego klienta.
Mówiąc prościej, konwersja to każde pożądane przez nas działanie użytkownika.
Jak dzielimy konwersje? Czy każde działanie użytkownika interesuje nas tak samo?
Konwersje możemy podzielić na mikro i makro konwersje.
Makrokonwersja to cel biznesowy. To główne zadanie, które powinien wykonać użytkownik.
Zależnie od modelu sprzedażowego, makro konwersją możemy nazwać:
- dokonanie zakupu w sklepie internetowym lub dodanie produktów do koszyka
- zarejestrowanie konta klienta.
Kiedy usłyszymy od marketingowca, że użytkownik skonwertował to będziemy wiedzieć, że zrealizował jeden z powyższych celów.
Wyróżniamy również mikrokonwersje. Są to pomniejsze działania prowadzące do realizacji głównego celu – czyli do wykonania makro konwersji.
Do celów mikro konwersji należą:
- wysłanie wiadomości;
- wypełnienie formularza i pozostawienie swoich danych;
- zapis do newslettera
- udostępnienie materiałów przez użytkownika;
- kliknięcie w numer telefonu;
- podanie numeru telefonu w widgecie Callabck24;
- ściągnięcie pliku;
- kliknięcie w baner reklamowy;
- obejrzenie filmu ze strony internetowej.
Współczynnik konwersji – czym jest i co dla Ciebie oznacza?
Współczynnik konwersji pokazuje nam udział osób wykonujących pożądaną akcję.
Jest to miara skuteczności Twoich działań marketingowych i Twojego sklepu internetowego.
Skąd wziąć informację o współczynniku konwersji?
Jeśli współpracujesz z marketingowcem, z agencją zajmującą się marketingiem Twojej strony internetowej to powinieneś takie informacje otrzymywać cyklicznie, najczęściej co miesiąc.
Średni współczynnik konwersji wynosi od 2 do 5%.
Jeśli zobaczysz, że współczynnik konwersji jest niższy, to warto przeanalizować dotychczas podejmowane czynności i je zmodyfikować.
Mierzenie konwersji na stronie internetowej
Nawet najlepsze działania marketingowe nie przyniosą oczekiwanego rezultatu, jeśli Twoja witryna nie będzie przygotowana na przyjęcie klientów.
Dlatego o celu sprzedażowym witryny warto myśleć już na etapie jej tworzenia. Potem może być zbyt późno na zmiany.
Co to dokładnie oznacza? Zaplanowanie mierzenia konwersji na stronie internetowej jest MUST HAVE skutecznego marketingu.
Popatrz na stronę oczami swojej grupy docelowej. Zastanów się, jakie problemy rozwiązuje Twoja oferta? Czy to rozwiązanie jest dobrze widoczne?
Projektując stronę internetową pamiętaj o:
- pierwszym wrażeniu – estetyka, element zaskoczenia względem konkurencyjnych firm, szybkość ładowania strony, odpowiednie wyświetlanie na wersjach mobilnych, doświadczenie użytkownika.
- grupie docelowej – czyli doborze elementów, nawigacji i treści do grupy docelowej
- kluczowych elementach wizerunkowych, takich jak logo, nagłówek, nazwa firmy, dane kontaktowe,
- call to action, czyli wezwania do akcji zwiększające konwersje.
- zdjęcia i atrakcyjne – nie skopiowane – opisy produktów;
- widget Callback24 umożliwiający oddzwonienie do klienta w ciągu 15 sekund;
- certyfikat bezpieczeństwa SSL
- linki do kanałów social media.
Optymalizacja konwersji – czym jest i jak pomaga w tym Google Analitycs?
Wiesz już, czym jest konwersja i dlaczego warto ją mierzyć. Przedstawiliśmy kluczowe elementy skutecznych witryn internetowych.
Teraz przedstawimy narzędzie, które pozwala mierzyć konwersję (z tego narzędzia korzystają specjaliści ds. marketingu). Mowa tutaj o Google Analytics.
W pierwszej kolejności należy zaimplementować na stronie internetowej kod umożliwiający śledzenie poczynań naszych klientów. Następnie w konfiguracji tworzymy konkretne cele np. pobranie katalogu, zakup produktu, udostępnienie artykułu itp. Miara tych akcji pokaże nam, czy realizujemy cele firmy.
Co to znaczy optymalizować konwersje?
Optymalizacja konwersji to inaczej szereg działań mających na celu zwiększenie wskaźnika konwersji. Do zwiększenia wskaźnika konwersji mogą się przyczynić zmiany:
- w treści strony internetowej;
- szaty graficznej;
- układu elementów, nawigacji;
- samego procesu zakupu;
- doświadczeń klienta.
Wbrew pozorom nawet nie wielkie zmiany mogą przyczynić się do wzrostu współczynnika konwersji. Jako przykład możemy podać umieszczenie widgetu Callback24 – pozwalającego oddzwonić do potencjalnego klienta w ciągu 15 sekund. Umieszczenie widgetu pozwala zwiększyć współczynnik konwersji o nawet 224%!
Jak mierzyć konwersje w marketingu? Przydatne narzędzia analityczne
W mierzeniu konwersji na stronie internetowej wspomóc nas mogą narzędzia, takie jak:
- wyżej wspomniany Google Analytics,
- Callback24,
- Page Speed Insights
- czy HotJar.
Google Analytics dostarcza nam wiedzy na temat ruchu na stronie internetowej. Pomoże w obliczeniu współczynnika konwersji. Poprzez integrację z drugim narzędziem – callback24, dostarczy wiedzy na temat konwersji telefonicznych.
Callback24 – pozwala pozyskać do 30% więcej klientów i oddzwonić do nich w ciągu 15 sekund. Integruje się z wieloma systemami CRM, dzięki czemu pomaga budować bazę klientów.
Page Speed Insights – bardzo przydatne narzędzie podczas tworzenia stron internetowych. Pokazuje, jak szybko nasza strona ładuje się na komputerze i w wersji mobile.
HotJar – dzięki niemu zobaczysz, w jaki sposób klienci poruszają się po Twojej stronie internetowej. Zobaczysz, czy są elementy powodujące opuszczanie strony przez klientów.
Przed wykonaniem działań optymalizacyjnych warto zasięgnąć porady specjalisty.
Można również te działania zlecić agencji marketingowej.
Podjęcie skutecznych działań optymalizacyjnych pozwoli nam:
- zwiększyć konwersję, czyli sprzedaż;
- pozyskać większą liczbę zainteresowanych użytkowników;
- uzyskać odpowiedź na pytanie, ilu klientów już pozyskaliśmy a ilu pozyskamy dzięki zmianom.
Więcej informacji o konwersji w serwisach internetowych, znajdziesz tutaj.