Dyrektywa Omnibus 2023 – zmiany dla e-commerce z omówieniem [aktualizacja]

Avatar for Zuzanna Gajewska

Zuzanna Gajewska

Marketing Specialist

Opublikowane: 24 czerwca, 2022
Kategoria:
5
(6)

Dyrektywa Omnibus to rozporządzenie wydane w celu zwiększenia ochrony konsumenta – zarówno tego, który kupuje w internecie, jak i tego, który preferuje zakupy stacjonarne – oraz jego prawa do pozyskiwania wiarygodnych informacji. Choć jej europejska wersja ujrzała światło dzienne już 28 maja 2022 r., w Polsce związane z nią regulacje weszły w życie dopiero 1.01.2023 r. Jeśli wciąż nie udało Ci się przygotować do zmian, które wprowadziła, koniecznie szybko się tym zajmij, aby uniknąć przykrych konsekwencji (nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych kary!) w przyszłości.

Istotne dla e-commerce zmiany związane z Dyrektywą Omnibus 2023

Dyrektywa Omnibus 2023 – zmiana nr 1: informowanie o najniższej cenie

W przypadku obniżenia ceny towaru lub usługi przedsiębiorca jest zobligowany do umieszczenia w widocznym miejscu informacji o najniższej cenie tego towaru lub usługi z ostatnich 30 dni. 

Aby lepiej zrozumieć znaczenie tej zmiany, warto posłużyć się przykładem. W połowie lipca sprzedawca wystawia na swoim sklepie internetowej buty sportowe, informując, że są przecenione o 50 zł (ze 199 zł na 149 zł). Według dyrektywy Omnibus to nie wystarczy konsumentom, a sprzedający powinien wskazać jeszcze najniższą cenę oferowanego obuwia, która obowiązywała w ciągu 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Zakładając, że buty kosztowały 139 zł pod koniec czerwca, taka informacja również powinna znaleźć się w widocznym miejscu.

Dyrektywa Omnibus 2023 – zmiana nr 2: najniższe ceny produktów sprzedawanych krócej niż 30 dni

Jeśli oferowany towar lub usługa znajduje się w sprzedaży krócej niż 30 dni, przedsiębiorca jest zobligowany do uwidocznienia najniższej ceny tego towaru lub usługi, która obowiązywała w czasie do wprowadzenia obniżki.

Ta zasada jest bardzo podobna do poprzedniej. Różni się tylko tym, że przecenione buty sportowe nie znajdowały się w sprzedaży przez 30 ostatnich dni, a zostały wprowadzone do oferty np. 15 dni wcześniej (na początku lipca). W związku z tym sprzedający, który chce zaprezentować obniżkę o 50 zł, musi razem z nią umieścić informację o najniższej cenie tego produktu, która obowiązywała w czasie do momentu wprowadzenia obniżki

Przykładowo, jeśli 5 lipca buty kosztowały 139 zł, sprzedający jest zobligowany do poinformowania o tym swoich klientów razem z wprowadzeniem nowej obniżki w połowie lipca. Dzięki temu potencjalny kupujący będzie wiedział, że obuwie, które chce teraz kupić w promocji, kilka dni wcześniej było jeszcze tańsze.

Dyrektywa Omnibus 2023 – zmiana nr 3: uwiarygodnienie opinii o produktach i usługach

Publikując opinie o towarze lub usłudze (np. na swoim sklepie internetowym), przedsiębiorca musi być w stanie wykazać, że pochodzą one od kupujących, którzy faktycznie je nabyli i/lub używali.

Omnibus blokuje sprzedającym możliwość publikowania fałszywych oraz zakupionych opinii na temat oferowanych produktów i usług. Tym samym, zmiana jest bardzo korzystna dla kupujących, którzy poszukują rzetelnych i wiarygodnych informacji o interesujących ich towarach.

Dyrektywa Omnibus 2023 – zmiana nr 4: nowy obowiązek informacyjny platform marketplace

Platformy typu marketplace oraz sklepy internetowe, które stosują sortowanie produktów, muszą informować klientów, jakie parametry mają wpływ na pozycje zajmowane przez poszczególne towary.

W większości przypadków o tym, czy produkt znajduje się wysoko w rankingach wyszukiwania wcale nie decyduje jego cena, ale to, czy sprzedawca uiścił opłatę za wyższą pozycję swojego towaru. Dzięki zasadom wprowadzonym przez Omnibus teraz każdy portal musi wyraźnie oznaczać oferty sponsorowane. Ponadto, jeśli pozwala na sortowanie produktów, powinien jasno informować, jakie parametry bierze w tym procesie pod uwagę (np. datę dodania do bazy).

Dyrektywa Omnibus 2023 – czy zmiany ukrócą nieuczciwe praktyki? 

Branża e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie. Nic dziwnego, że Unia Europejska postanowiła się jej przyjrzeć. Biorąc pod uwagę zagrożenia, które czyhają na e-konsumentów, unijni specjaliści stworzyli dyrektywę mającą w lepszym niż dotychczas stopniu chronić ich prawa. Zmiany wprowadzone przez Omnibus z pewnością przyniosą korzyść klientom, ale mogą także skomplikować życie sprzedawców – w tym również tych, którzy do tej pory nie stosowali nieuczciwych praktyk. Dlatego też, jeśli sprzedajesz w internecie, koniecznie poświęcić nieco czasu na zapoznanie się z wszystkimi związanymi z nią regulacjami!

Spodobał Ci się ten wpis?

Kliknij na gwiazdki, aby dodać ocenę.

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów 6

Bądź pierwszy!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?