Jak analizować konkurencję i ceny podczas wchodzenia na nowe rynki?

Avatar for Aleksandra Hołownia

Aleksandra Hołownia

Marketing Project Manager w Dealavo

Opublikowane: 15 lipca, 2022
Kategoria:
5
(3)
Dealavo jak analizować konkurencję i ceny artykuł cover

Ekspansja na rynki zagraniczne wydaje się naturalnym kierunkiem rozwoju każdego biznesu e-commerce. Dzięki temu możesz stale pozyskiwać nowych klientów, nawet mimo ograniczonych możliwości rozwoju biznesu w rodzimym kraju. Aby mieć pewność, że Twój biznes osiągnie sukces również na arenie międzynarodowej, musisz jednak dokładnie poznać nowe rynki i działającą na nich konkurencję. Warunkiem niezbędnym udanej ekspansji okaże się również ustalenie właściwej polityki cenowej. Z naszego poradnika dowiesz się, jak tego dokonać.

Odpowiednia analiza konkurencji pomoże Ci wybrać nowe rynki

Przed rozpoczęciem sprzedaży za granicą musisz nie tylko sprawdzić, czy nowy rynek jest dla Ciebie atrakcyjny biznesowo, ale także zweryfikować, czy Twoja oferta będzie w ogóle interesująca dla tamtejszych konsumentów. Przekonanie ich do wyboru nowej marki spośród wielu innych, które są im już dobrze znane, to nie lada wyzwanie. W tym celu potrzebna Ci będzie cecha wyróżniająca Cię spośród innych sprzedawców.

Wiele sklepów stawia na bardzo rozbudowane działania marketingowe oraz dopracowany UX, jednak działania te mogą im zapewnić jedynie częściowy sukces. Tym, co odgrywa kluczową rolę w przypadku marek bez wypracowanej reputacji, są po prostu ceny. Z tego względu przed wejściem na nowy rynek należy przeprowadzić jego dokładną analizę. Odpowie Ci ona na pytanie, czy Twój sklep będzie wystarczająco konkurencyjny w danym kraju.

Pamiętaj, że ekspansja międzynarodowa wiąże się z koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów, a te prawie na pewno odbiją się na cenach Twoich produktów. Oznacza to, że udostępnienie nowym konsumentom przystępnej cenowo oferty nie będzie wcale takie łatwe.

Jak analizować konkurencję i ceny?

Na pytanie, jak analizować konkurencję, której jeszcze się nie zna, odpowiada Jakub Kot, CEO marki Dealavo. W e-booku „Cross-border expansion” sugeruje on wykorzystywanie marketplace’ów i porównywarek cen, takich jak na przykład Google Shopping. Jego zdaniem to dobre miejsca na rozpoczęcie researchu, ponieważ większość sklepów internetowych publikuje swoje oferty w tego typu serwisach. Pozwolą Ci one zorientować się zarówno w poziomie cen, jak i w liczbie konkurencyjnych marek działających na rynku.

Takiej analityki nie trzeba przeprowadzać samodzielnie. W sieci dostępne są bowiem specjalne aplikacje, które agregują i przetwarzają dane pozyskiwane z różnych portali. Przykładem narzędzia tego typu jest właśnie Dealavo, pozwalające na monitorowanie dowolnego rynku. Wystarczy określić interesujący Cię produkt i wybrać docelowy kraj sprzedaży, aby dowiedzieć się:

  • jakie są jego minimalne, średnie i maksymalne ceny na danym rynku,
  • ilu sprzedawców ma go w swojej ofercie,
  • którzy sprzedawcy mają w ofertach najwięcej produktów z Twojego asortymentu.

Wszystkie te informacje dostępne są nawet w ramach bezpłatnego okresu próbnego, który w Dealavo wynosi 7 dni. Jest to zatem ciekawy sposób, aby przeanalizować określone rynki pod kątem wybranych produktów.

Inne korzyści płynące z automatycznej analizy cen

Dealavo to przede wszystkim dostęp do wartościowych danych, które zapewnią Ci rozeznanie na wybranym rynku. Zebrane w jednym miejscu informacje pozwalają podjąć właściwą decyzję w kwestii rozpoczęcia sprzedaży w określonym kraju oraz ustalenia poziomu cen dla poszczególnych produktów. Na tym jednak nie koniec.

Aplikacja wyposażona jest również w funkcję dynamic pricing, która automatyzuje proces wyceniania asortymentu. Dzięki niej nie musisz ręcznie dostosowywać cen wszystkich swoich produktów do zmian zachodzących na rynku. Odpowiednie algorytmy robią to za Ciebie, na bieżąco monitorując konkurencję i proporcjonalnie redukując lub podnosząc ceny w Twoim sklepie. Wszystko to oczywiście w ustalonym przez Ciebie wcześniej zakresie.

Doskonały użytek zrobisz także z raportu „Analiza Rynku Zagranicznego”, który Dealavo udostępnia za darmo wszystkim zainteresowanym. Dzięki niemu:

  • sprawdzisz konkurencję na wybranym rynku,
  • przeanalizujesz ceny, w jakich sprzedawane są określone produkty,
  • dowiesz się, które produkty możesz sprzedawać za granicą drożej niż na rynku rodzimym,
  • zmaksymalizujesz zyski ze sprzedaży zagranicznej.

Co ciekawe, Dealavo pozwala na dostosowanie raportu „Analiza Rynku Zagranicznego” do indywidualnych potrzeb sprzedawcy. Oznacza to możliwość bezpłatnego wygenerowania odpowiednich danych dla maksymalnie 500 produktów z kodami EAN, najwyżej raz w miesiącu.

Analiza konkurencji i cen na nowych rynkach – podsumowanie

Decyzja o wejściu na nowe rynki musi zostać poprzedzona ich dokładną analizą. Może się bowiem okazać, że panujące za granicą warunki znacząco różnią się od sprzedaży krajowej. Nie znając jeszcze swoich najważniejszych konkurentów, warto w pierwszej kolejności sięgnąć po darmowy raport „Analiza Rynku Zagranicznego”, w którym znajdą się kluczowe informacje o cenach i działających na danym rynku markach. Gdy wybierzesz już kierunek ekspansji, zrób natomiast użytek z platformy Dealavo, pozwalającej na bieżąco monitorować konkurencję i ceny w praktycznie dowolnym wybranym przez Ciebie kraju (nie tylko europejskim).

Spodobał Ci się ten wpis?

Kliknij na gwiazdki, aby dodać ocenę.

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów 3

Bądź pierwszy!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?