Sklep na eBay

Założenie sklepu na E-bay stanowi doskonały pomysł na dywersyfikację dotychczasowych kanałów sprzedaży, zwłaszcza jeśli masz ambicję na podbicie rynków zagranicznych. To jeden z najstarszych i najbardziej znanych e-commerców świecie, który umożliwia dotarcie do użytkowników z niemal 200 krajów. Warto podkreślić, że dzięki wprowadzonej niedawno funkcji automatycznego tłumaczenia ofert szanse na sprzedaż zagranicą są jeszcze większe.

hero

EBay występuje lokalnie w 14 państwach na całym świecie. Oprócz tego posiada platformę międzynarodową eBay.com. Z portalu korzystają obecnie już ponad 182 miliony użytkowników. Jak więc widzisz, szanse na podbój zagranicznych rynków są naprawdę ogromne. Wiele osób twierdzi, że pod tym względem eBay jest dużo lepszym rozwiązaniem niż Amazon.

To przekonanie wynika z różnej specyfiki działania portali. Podobnie jak Allegro, eBay jest platformą, która łączy sprzedających i kupujących. Z kolei Amazon jest sklepem, co oznacza, że ma znacznie większe wymagania jakościowe wobec sprzedających. Drobne opóźnienie przesyłki na eBay, które skutkuje obniżeniem ratingu, na Amazonie będzie miało znacznie gorsze konsekwencje – może zakończyć się np. blokadą.

Kto może sprzedawać na eBay

Na eBay sprzedawać może każdy, zarówno firmy, jak i pojedyncze osoby, które nie prowadzą żadnej działalności.

Aby rozpocząć sprzedaż wystarczy założyć konto w serwisie, zweryfikować je (np. poprzez podłączenie karty kredytowej) oraz połączyć z kontem PayPal. Co istotne, nawet jeśli zamierzasz sprzedawać swoje produkty w lokalnych serwisach eBay lub na ebay.com musisz założyć konto w polskiej wersji serwisu. Według regulaminu użytkownik może prowadzić sprzedaż tylko poprzez platformę kraju, w którym posiada konto bankowe i adres.

Oczywiście, nie oznacza to wcale, że nie ma możliwości sprzedaży swoich produktów za granicą. Wręcz przeciwnie. Zakładając konto sprzedający może wybrać jeden spośród dwóch sposobów sprzedaży za granicę: sprzedaż na eBay.pl z wysyłką zagraniczną lub sprzedaż w wybranych serwisach lokalnych. Każda z opcji wiąże się z innymi kosztami i zasadami sprzedaży.

Opłaty i prowizje eBay

Sprzedaż na eBay wiąże się z opłacaniem prowizji od sprzedaży, które różnią w zależności od kraju i kategorii produktu. W Polsce wysokość prowizji w większości kategorii wynosi 8,7%. W przypadku zagranicznych wersji portalu już 9-10%. Co ważne, w polskie wersji nie trzeba uiszczać opłat za wystawienie przedmiotu.

Różnice w kosztach pomiędzy sprzedażą na eBay w Polsce, a zagranicą dotyczą również opłat abonamentowych (zależnych od aktualnego kursu walut) oraz ilości darmowych ofert Kup teraz. Przykładowo, bez wykupioniego abonamentu sprzedawca na ebay.com może wystawić za darmo nawet 50 aukcji, natomiast na ebay.co.uk żadnych (istnieje tam wyłącznie możliwość dodania ofert za opłatą).

Podobnie jak w większości tego typu platform obliczanie wysokości prowizji na eBay jest dość skomplikowane i zależne od wielu czynników, czasem nawet od jakości obsługi (gdy spadnie „poniżej średniej”). Szacując koszty, na pewno musisz uwzględnić:

  • opłatę za wystawianie aukcji,
  • prowizje PayPal,
  • prowizje od sprzedaży,
  • prowizje pobieranej przez eBay od kosztów wysyłki.

W Internecie można znaleźć specjalne kalkulatory, które pomagają wyliczyć sprzedaży na eBay.

Abonament, czyli 3 rodzaje sklepów eBay

Dla sprzedawców z dużą ilością produktów świetnym sposobem na zmniejszenie kosztów jest założenie sklepu. W Polsce dostępne są 3 rodzaje sklepów: Mały Sklep, Duży sklep i Megasklep. Każdy z nich oferuje nieco inne korzyści, wszystkie rozliczane są w formie miesięcznego abonamentu.

Szczególnie warto zdecydować się na Megasklep lub Duży sklep – te abonamenty pozwalają sprzedawcy wystawiać przedmiotu w zagranicznych serwisach eBay bez ponoszenia dodatkowych opłat. ilość tych darmowych ofert zależna jest od limitu ustanowionego przez dany serwis lokalny. Sklep ma też wiele innych profitów, m.in. pozwala zgromadzić w jednym miejscu wszystkie oferty oraz dostosować ich wygląd do własnych potrzeb.

Szablony eBay

Pod względem wizualnym eBay ma do zaoferowania znacznie więcej niż inne marketplace’y. Wystawione w ramach portalu oferty mogą przybrać dowolny wygląd – można osadzać w nich nie tylko grafiki, ale również formaty wideo, a co najważniejsze, nie mają wyznaczonych ram (jak ma to miejsce np. na Allegro). W wielu przypadkach, trudno nawet stwierdzić, że widok danej aukcji to jedna z podstron eBay.

Nieograniczone możliwości szablonów ofert są świetnym sposobem na wyróżnienie się na tle konkurencji. Na świecie istnieje już wiele firm, które się w tym specjalizują. Szablony tworzone są w języku html i wyglądają naprawdę świetnie – jakościowo nie odbiegają od wyglądu zwykłych sklepów internetowych.

Strefa sprzedawcy

Strefa Sprzedawcy to specjalna część serwisu zawierająca szereg wskazówek, aktualności i narzędzi, których celem jest pomoc sprzedawcom w prowadzeniu biznesu. Można znaleźć tam wyjaśnienia kluczowych zagadnień i funkcjonalności serwisu, przykłady dobrych praktych, informacje o wysokościach podatków w różnych państwach, a także historie sukcesów polskich przedsiębiorców.

Oprócz tego regularnie publikowane są tu aktualności dotyczące zmian w serwisie oraz szeroko pojętego świata e-commerce. Strefa Sprzedawcy zawiera też narzędzia, które mają ułatwiać sprzedaż, takie jak: eBaymag, Menedżer wysyłek oraz system promowania ofert. Niestety, ten ostatni obecnie nie jest dostępny w polskiej wersji serwisu.

Menedżer wysyłek eBay

To jedno z narzędzi dostępnych w Strefie Sprzedawcy. Menedżer przesyłek zapewnia szybką, niezawodną dostawę w kraju i za granicą, w dodatku w bardzo atrakcyjnych cenach.

Narzędzie umożliwia też śledzenie statusu dostawy oraz generowanie list przewozowych (przesyła numer przesyłki i nazwę przewoźnika do eBay, dzięki czemu nie musisz podawać tych danych ręcznie).

Korzystanie z Menedżera wysyłek jest bezpłatne. Sprzedający płaci jedynie za nadanie przesyłki. Co istotne, narzędzie można zintegrować z Baselinkerem.

Czym jest eBaymag?

To kolejne bezpłatne narzędzie, z którego sprzedawca może skorzystać klikając w Strefę Sprzedawcy. Z pomocą eBaymag sprzedawca ma szansę na rozwój międzynarodowej sprzedaży – system automatycznie generuje tłumaczenia ofert na wybrany język. Dzięki temu sprzedający mogą wystawiać swoje produkty na kilku zagranicznych serwisach jednocześnie.

Poza tłumaczeniem eBaymag aktualizuje stany magazynowe, dopasowuje właściwą kategorię oraz kluczowe parametry do wystawianego produktu. Umożliwia też zarządzanie cenami, kosztami wysyłki i polityką zwrotów na na wybranych rynkach. Dla tych, którzy zamierzają eksportować swoje produkty – narzędzie niezbędne.

Możliwości Teraspeak.com

Z pomocą Terapeak sprzedający mają możliwość sprawdzenia najnowszych trendów zakupowych i sprzedażowych na eBay. Terapeak Product Research pokazuje najnowsze dane dotyczące sprzedaży milionów produktów, w tym informacje o ich cenach, podaży i popycie, które są niezbędne do tego, aby zoptymalizować swoje aukcje i zwiększyć sprzedaż. To ogromne narzędzie analityczne pozwala również:

  • sprawdzić średnie ceny sprzedaży,
  • wyszukać słowa kluczowe i kategorie dla swoich ofert,
  • monitorować trendy dotyczące kupowania i sprzedaży,
  • sprawdzić efektywności formatów (Kup teraz czy Licytacja),
  • monitorować działania konkurencji.

Dane mają formę łatwych do zrozumienia statystyk i wykresów. Terapeak dostępny jest wyłącznie dla kont firmowych z subskrypcją Sklepu, niestety jak na razie wyłącznie w zagranicznych serwisach eBay.

Analizuj z shelftrend.com

Shelf Trend to kolejne narzędzie służące do analizy danych na eBay. Warto jednak podkreślić, że nie należy do właścicieli portali. Shelf Trend to narzędzie zewnętrzne powstałe głównie w celu analizy trendów sprzedażowych. Z jego pomocą z pewnością będziesz na bieżąco z aktualnymi trendami na rynku.

Shelf Trend znacznie ułatwia zrobienie wstępnego researchu branży. Nawet w darmowej wersji można wygenerować raport podsumowujący sprzedaż ofert z danej kategorii lub z wybranym słowem kluczowym z ostatnich 30 dni.

Narzędzie pozwala również porównywać swoje produkty z podobnymi produktami oraz śledzić ranking 500 najlepszych ofert w danym kraju. Shelf Trend jest też pomocny w wyborze słów kluczowych oraz śledzeniu poczynań konkurencji.

Jak zwiększyć sprzedaż na eBay

Jeśli chcesz odnieść sprzedażowy sukces na eBay, musisz poświęć trochę czasu na dopieszczenie swoich ofert. Zwróć szczególnie uwagę na:

  • tytuły ofert – sprawdź, jakie słowa wpisują w wyszukiwarkę klienci i umieść je w tytule; zamieść możliwie jak najwięcej słów kluczowych (pamiętaj, że możesz wykorzystać maks. 55 znaków),
  • opisy produktów – powinny być treściwe, ale niezbyt rozwlekłe; opisz wystawiany przedmiot używając języka korzyści, nie zapomnij przy tym o parametrach technicznych i uwzględnieniu słów kluczowych,
  • zdjęcia – postaraj się, aby były możliwie jak najwyższej jakości; przedstaw przedmiot w kilku różnych perspektywach – pamiętaj, że ludzie kupują przede wszystkim oczami.

Prowadząc sprzedaż na platformie e-commerce, musisz zadbać również o:

  • rekomendacje – to kluczowy element wszystkich platform sprzedażowych; zapewnij wysoką jakość obsługi klienta: odpowiadaj szybko na pytania, wysyłaj linki do śledzenia przesyłek i wychodź naprzeciw oczekiwaniom kupujących,
  • dostosowanie formy sprzedaży do asortymentu – jeśli sprzedajesz wyjątkowe produkty i spodziewasz się na nie wysokiego popytu, wybierz licytację; w przypadku łatwo dostępnych produktów najlepsze rezultaty przynosi natomiast opcja Kup teraz.

Sprzedaż na eBay a urząd skarbowy, czyli co z tym podatkiem VAT

Doliczanie VAT-u według polskich stawek jest koniecznie w przypadku transakcji na obszarze Unii Europejskiej. Jeśli chcesz sprzedawać produkty klientom z UE, musisz zarejestrować się jako płatnik VAT. W przypadku pozostałych transakcji – czyli takich, które nie dotyczą klientów z Unii – nie masz takiego obowiązku.

Warto zaznaczyć, że PayPal nie jest płatnikiem VAT. Możliwość rozliczenia (za jego pośrednictwem) kosztów, opłat i prowizji transakcji jest więc nieco ograniczona.

Podsumowanie

Skoro już wiesz tak dużo na temat eBay, czas zacząć działać! Jeśli nie masz czasu na samodzielne tworzenie dodatkowego kanału sprzedaży, zgłoś się do nas.

Nasi eksperci pomogą Ci zoptymalizować konto, zintegrować je z Baselinkerem oraz wdrożyć nowe produkty. Jeśli chcesz, możemy też przeprowadzić szkolenie dla Twoich pracowników z zakresu obsługi sprzedaży na eBay.

Chcesz? Napisz do nas.

Spodobał Ci się ten wpis?

Kliknij na gwiazdki, aby dodać ocenę.

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów 2

Bądź pierwszy!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?