Etsy – jak sprzedawać?

Etsy to międzynarodowa platforma e-commerce o dość wyjątkowym charakterze. Nastawienie na sprzedaż unikatowych produktów, za które klienci są w stanie zapłacić niemałe kwoty sprawia, że sklep na Etsy umożliwia wygenerowanie całkiem sowitych zarobków. Potwierdza to rosnąca ilość sprzedających – w 2020 r. było ich 4,3 mln, czyli o 2,7 mln więcej niż rok wcześniej! Jak zatem sprzedawać na Etsy, żeby cieszyć się wysokimi zyskami? Jak działa platforma?

hero

Etsy – sprzedaż wyjątkowych produktów

Etsy powstało w 2005 r. Przez długi czas platforma dostępna była wyłącznie w anglojęzycznej wersji; dziś można dodawać na niej swoje oferty także w innych językach, również po polsku. Serwis stale przyciąga do siebie nowych użytkowników. W 2020 r. odnotowano wzrost aż o 61 mln zakupowiczów.


Na Etsy można sprzedawać: rękodzieło, przedmioty vintage (muszą mieć co najmniej 20 lat) oraz wszelkiego typu materiały do działalności twórczej. Można tu znaleźć więc zarówno odzież, akcesoria, zabawki, meble, instrumenty muzyczne, kosmetyki, jak i towary cyfrowe np. materiały do samodzielnego ​​wydruku. Platforma skupia wokół siebie rzemieślników, artystów, kolekcjonerów i… ludzi z pomysłem na biznes, którzy są gotowi go zrealizować.


Wbrew ogólnemu przekonaniu nie trzeba być artystą, żeby prowadzić sklep na Etsy. Wystarczy wejść w posiadanie praw autorskich danego produktu lub jego części. Przykładowo, jeśli chcesz sprzedawać produkty z oryginalnymi nadrukami, wcale nie musisz sam ich projektować. Możesz nawiązać współpracę z jakimś artystą, który wykona ilustracje oraz firmą gotową zrealizować projekt. Ba! Nawet nie musisz sam zajmować się ich produkcją, możesz skierować zamówienie bezpośrednio do firmy zewnętrznej. Jedyne o co, musisz wtedy zadbać to licencja do użytku komercyjnego.

Dropshipping – nie musisz być artystą, żeby sprzedawać na Etsy!

Choć dropshipping na Etsy jest dość powszechny (zwłaszcza za granicą), nie znajdziesz na portalu spisu hurtowni dropshippingowych na swojej liście integracji. Jeśli chcesz oprzeć swój biznes na tym modelu sprzedaży, musisz samodzielnie poszukać firm, które podejmą się realizacji zlecenia. Warto zaznaczyć, że zgodnie z regulaminem Etsy należy ujawnić informację o współpracy z partnerem produkcyjnym.


Pamiętaj, że Twoje produkty muszą być unikalne – nie możesz sprzedawać artykułów, które są już dostępne na rynku. Decydując się na dropshipping, musisz zaprojektować przynajmniej jakiś oryginalny nadruk. Jeśli nie wiesz, jakie gadżety ozdobić swoim dziełem, zajrzyj do raportów, którymi dzieli się Etsy. Znajdziesz w nich informacje o aktualnych trendach oraz statystyki na temat najczęściej wyszukiwanych i najchętniej kupowanych przedmiotach.

Etsy API – załóż sklep i zintegruj go z zewnętrznymi narzędziami!

Jak założyć sklep na Etsy? To niebywale proste, wystarczy się zarejestrować! Co ważne, nie musisz uiszczać z tego tytułu żadnych opłat. Nie będziemy streszczać tu krok po kroku całego procesu tworzenia sklepu, bo jest on naprawdę dobrze opisany (szczegółowe instrukcje widnieją na platformie). Co więcej, twórcy Etsy stworzyli również Podręcznik Sprzedawcy, czyli poradnik na temat efektywnego prowadzenia sklepu. Można w nim znaleźć m.in. wskazówki dotyczące ustalania cen, promocji produktów, a nawet strategii rozwoju.


Etsy udostępnia również publiczny interfejs API pozwalający na integrację z zewnętrznymi platformami i narzędziami oraz tworzenie własnych aplikacji opartych na technologii Etsy. Dzięki temu jako sprzedawca możesz połączyć Etsy ze swoimi pozostałymi kanałami sprzedaży, kanałami social media (warto zintegrować sklep zwłaszcza z Pinterestem) oraz Baselinkerem.

Etsy opłaty, czyli jak to działa

Istnieją dwie formuły sprzedaży na Etsy: Standard oraz Plus.


Założenie i prowadzenie sklepu w ramach Etsy Standard nie generuje żadnych kosztów. Płacisz jedynie za wystawienie oferty. Co ważne, opłaty są jednolite dla wszystkich produktów dzięki czemu nie trzeba wertować długich cenników, jak ma to miejsce na innych platformach sprzedażowych. Koszt wystawienia jednej oferty na Etsy wynosi 0,20$. Co ważne, mimo że oferta aktywna jest przez okres 4 miesięcy lub do momentu wyprzedania towaru, opłata dokonywana jest jednorazowo.


Do kosztów sprzedaży należy doliczyć również prowizję od sprzedaży (liczonej łącznie z kwotą wysyłki) w wysokości 6,5% oraz standardową opłatę za przelew płatności wynosząca 0,30 €. Sprzedający, którzy wystawiają produkty w walucie innej niż waluta ich rachunku płatniczego, zobowiązani są dodatkowo do uiszczenia 4% prowizji.


Sprzedaż w formule Standard Plus rozliczana jest w modelu abonamentowym (jej koszt wynosi 10 USD / mies.) i wiąże się z: dostępem do rozszerzonej personalizacji sklepu, posiadaniem własnej domeny oraz otrzymaniem bonów na reklamę w Etsy Ads.

Etsy, a podatek

Link

Kwestie należnych podatków są szczegółowo rozpisane w zakładce Etsy Centrum Pomocy. Można w niej przeczytać m.in., że:


„Paczki wysyłane za granicę mogą podlegać podatkom importowym, opłatom celnym oraz opłatom naliczanym przez kraj docelowy. Te opłaty zwykle stają się należne, gdy przesyłka dotrze do kraju docelowego”.

„Odpowiedzialność za przestrzeganie przepisów i praw kraju docelowego spoczywa na sprzedawcach. Zwykle to kupujący jest odpowiedzialny za pokrycie opłat celnych w momencie odebrania paczki. W niektórych krajach to jednak firma Etsy jest odpowiedzialna za pobieranie VAT lub podobnego podatku w momencie sprzedaży produktu na platformie internetowej.“


Warto również nadmienić, że w przypadku gdy sprzedawca jest zarejestrowany jako płatnik VAT, być może będzie musiał naliczyć podatek od sprzedawanych przez siebie produktów fizycznych.

Etsy ads

Podobnie jak na innych platformach e-commerce, również Etsy oferuje możliwość płatnego promowania ofert, i to na dwa sposoby.


Pierwszy z nich to Etsy Ads. System wyświetla reklamy w wynikach wyszukiwania w postaci wyróżnionych ofert. Efekty rozliczane są w modelu CPC (koszt za kliknięcie), co oznacza, że wysokość stawki zależy od popularności danej frazy. Tworząc reklamę w Etsy Ads, należy ustalić budżet dzienny.


Drugi wariant płatnego promowania to Offsite Ads. W jego ramach Etsy wyświetla banery reklamowe, które pojawiają się w wynikach wyszukiwania w: wyszukiwarkach, na platformach internetowych oraz w mediach społecznościowych (m.in. na: Facebooku, Instagramie, czy Pintereście). Offsite Ads to dość nietypowy model reklamowy, bo o wyświetlaniu reklam decyduje nie użytkownik, ale sam portal. Wszyscy sprzedający są automatycznie rejestrowani w Offsite Ads, a konieczność promocji ofert w ramach systemu zależna jest od obrotu sklepu. Jeśli sklep na Etsy w ciągu ostatnich 365 dni zarobił ponad 10 000 USD to korzystanie z usługi Offside Ads będzie obowiązkowe. Jeśli obroty będą mniejsze niż 10 000 USD, sprzedający sam może zdecydować o tym, czy jego oferty mają być promowane.


Wysokość prowizji reklam Offsite Ads również uzależniona jest od obrotów sklepu – w przypadku kwoty powyżej 10 000 USD będzie wynosić 15%; poniżej już nieco mniej, 12%.

Etsy kod rabatowy – darmowy sposób na zwiększenie konwersji

Bardzo dobrym, bezpłatnym sposobem na wygenerowanie większej sprzedaży jest oferowanie kupującym kodów rabatowych, zwanych też kuponami. Etsy umożliwia organizację promocji na wybrane lub wszystkie produkty z Twojego sklepu przez określony czas. Możesz wybrać jeden lub dwa z trzech rodzajów rabatu (bezpłatną wysyłkę możesz łączyć z pozostałymi dwoma):

  • Rabat procentowy – polega na nadaniu dowolnego rabatu procentowego od pierwotnej ceny produktów
  • Rabat o stałej wartości – możesz zaoferować stałą zniżkę kwotową od ceny ofertowej produktów
  • Bezpłatna wysyłka standardowa – możesz zaoferować darmową wysyłkę dla wybranych regionów.

Rabaty możesz przypisać do konkretnych artykułów lub wartości zamówienia. Co istotne, Etsy umożliwia również kierowanie kuponów rabatowych do konkretnych klientów: tych, którzy porzucili koszyki; tych, którzy dodali przedmioty do ulubionych oraz tych, którzy już kiedyś dokonali zakupu w Twoim sklepie. Kody rabatowe są wysyłane do wyselekcjonowanej grupy odbiorców automatycznie drogą mailową.

Udzielanie klientom kodów rabatowych jest skutecznym wabikiem służącym nie tylko wygenerowania większej ilości konwersji, ale również ruchu. Oferty z rabatem są bardziej popularne, przez co trafiają na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Podsumowanie

Jak widzisz, Etsy jest dość oryginalną platformą zarówno pod kątem sprzedawanych produktów, klientów, oferowanych form promocji, jak również zasad funkcjonowania. Jeśli nadal zastanawiasz się, czy warto poszerzyć swoje kanały sprzedaży o tę platformę, przyjrzyj się swojej ofercie:

  • Czy Twoje produkty rzeczywiście są unikatowe, czy wyróżniają się na tle konkurencji?
  • Czy mają wartość, za którą klienci są w stanie zapłacić nieco więcej niż w zwykłym sklepie?
  • Czy są wysokiej jakości?

Na Etsy poziom customer service musi wynosić 99%! Oznacza to, że tylko 1 na 100 ofert może być reklamowana lub źle oceniona. Trzykrotne przekroczenie tego wskaźnika w ciągu trzech miesięcy może skutkować nawet zamknięciem sklepu. Prowadzenie sprzedaży na Etsy jest dość trudne, ale nie niemożliwe. Jeśli tworzysz projekty, w które wkładasz całe swoje serce – nie marnuj czasu na zastanawianie się, załóż konto na Etsy już dziś! Jeśli projekt się obroni, możesz liczyć naprawdę godziwe zarobki.

Spodobał Ci się ten wpis?

Kliknij na gwiazdki, aby dodać ocenę.

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów 1

Bądź pierwszy!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?