Decyzja zakupowa coraz częściej dyktowana jest osobowością marki – jej doświadczeniem i wyznawanymi wartościami. Naszym zadaniem jest skondensowanie tego wszystkiego w postaci elementów wizualnych, które bez słów opowiedzą ciekawą historię danego brandu.
Identyfikacja wizualna to zbiór elementów graficznych, które odzwierciedlają wizerunek
i osobowość marki – jej historię, doświadczenie i wyznawane wartości. To najbardziej kluczowy element pozycjonowania brandu. W końcu nie od dziś wiadomo, że ludzie kupują przede wszystkim oczami. Dotyczy to zarówno produktów, jak i usług.
Atrakcyjny i spójny pod względem graficznym branding nie tylko wpływa na rozpoznawalność marki, ale też wzbudza większe zaufanie. Przyznaj, że mając do wyboru dwie firmy oferujące ten sam zakres usług w tym samym przedziale cenowym, raczej wybierzesz tę, która ma lepszy wizerunek.
Komunikacja wizualna wpływa na podświadomość odbiorcy – wywołuje określone odczucia i przekazuje pożądane emocje. Jest to kluczowe zwłaszcza podczas pierwszego kontaktu Klienta z daną marką.
Wykonane po macoszemu logo można przyrównać do brudnych butów. Na ich podstawie możesz pomyśleć, że nosząca je osoba jest niechlujna i nie przywiązuje zbyt dużej wagi do estetyki. W przypadku firmy sprawa wygląda podobnie. Chyba nie chcesz, żeby postrzegano Cię w ten sposób?
Realizacja odpowiedniej polityki brandingowej, w tym identyfikacji wizualnej, pozwala budować wizerunek zwiększający postrzeganą wartość produktów i usług. W dużej mierze to właśnie identyfikacja wizualna wyróżnia Cię na tle konkurencji. To dzięki niej Klienci są w stanie rozpoznać Twoją markę już na pierwszy rzut oka. Pod warunkiem, że jest oryginalna i autentyczna.
Jak wykazują badania, 90% docierających do nas na co dzień informacji stanowią informacje wizualne. To dość sporo, prawda? Jeśli chcesz zapaść w pamięć potencjalnym Klientom, musisz zadbać o to, żeby system identyfikacji Twojej firmy był unikalny, przejrzysty i wywoływał konkretne skojarzenia.
Skuteczna identyfikacja nie może być tylko ładna, musi wyrażać charakter brandu, jego idee i wyznawane wartości. Za decyzją zakupową musi kryć się coś więcej niż tylko wygląd. Inaczej Twoi potencjalni Klienci skorzystają z oferty konkurencji.
Identyfikacja wizualna to nie tylko logotyp. W jej skład wchodzą również takie elementy jak:
Kolorystyka
Typografia
Rodzaj, krój i wielkość kroju pisma
Szata graficzna
Materiałów drukowanych firmy, marketingowych i promocyjnych
Produkty i ich opakowania
Strona internetowa
Dress code pracowników
Design siedziby i otoczenia firmy
Stoisk targowych, szyldów itp.
Systemem identyfikacji wizualnej, oprócz stosowanych w przedsiębiorstwie oznaczeń graficznych, zawiera również skonkretyzowane opisy procedur ich stosowania. Przykładem tego typu dokumentów są księga znaku oraz brand book.
Księga znaku to zbiór wytycznych dotyczących logotypu, jego wymiarów, wariantów oraz zastosowania. Czy znak firmy składa się z samego znaku (sygnetu), typografii (logotyp), czy z obu tych części (logo)? A jeśli tak, to czy można stosować je również oddzielnie? Odpowiedzi na te wszystkie pytania znajdziesz właśnie w księdze znaku.
Profesjonalnie zaprojektowane logo lub logotyp powinny mieć wyznaczone pole ochronne, czyli przestrzeń, która oddziela je od innych wszelkich innych elementów graficznych, bądź tekstowych. Równie ważne jest określenie zastosowania loga na tłach. Nie na każdym tle znak firmy prezentuje się tak samo korzystnie. Jeśli marka ma mieć stonowany charakter, nie powinno osadzać się loga na krzykliwych, rażących tłach. Takie działanie nie dość, że prezentuje się nieestetycznie, może wpłynąć na niewłaściwy odbiór marki.
W księdze znaku zawarte są również informacje dotyczące kolorystyki znaku, jej wariantywności i konkretnych parametrów zastosowanych barw. Czy istnieje możliwość użycia logotypu w monochromatycznej wersji? Wspomniany dokument rozwiewa również wątpliwości dotyczące skalowania znaku. Dzięki temu, w opracowywaniu przyszłych projektów graficznych można uniknąć takich błędów jak wydrukowanie niewyraźnego logotypu na ulotkach lub innych materiałach reklamowych.
Ten dokument jest nieco obszerniejszy niż księga znaku. Oprócz wytycznych na temat samego logotypu zawiera informacje dotyczące wszystkich pozostałych elementów, które składają się na klimat i charakter marki. Brandbook określa również parametry stosowanej typografii – jej dopuszczalne warianty oraz zastosowanie. Krój pisma wykorzystywany na potrzeby cyfrowe zwykle jest nieco inny, niż ten w materiałach drukowanych.
Brand book zawiera również wytyczne dotyczące ogólnej symboliki i nastroju marki. W dokumencie znajdują się informacje określające klimat i ogólną kolorystykę identyfikacji – tonalność stosowanych fotografii, a nawet moodboardów. W brand booku znajdują się również zasady budowania layoutów, konstruowania ikon, ilustracji i wszelkich kształtów geometrycznych, a także przykładowe nośniki stosowanie w różnych mediach: w druku, digitalu i materiałach wideo.
Jak widzisz, księga znaku i brand book to bardzo obszerne materiały, których skonstruowanie wymaga nie tylko umiejętności graficznych, ale też sporej wiedzy marketingowej. Właśnie dlatego warto powierzyć ich tworzenie specjalistom.
Podobnie jak w przypadku większości naszych działań zaczynamy od zebrania wszelkich danych na temat firmy. Szukamy informacji na temat najważniejszych wyróżników marki, jej historii, klientów, wartości, sprzedawanych produktów lub usług, otoczenia rynkowego oraz konkurencji. Przede wszystkim jednak skupiamy się na jak najlepszym poznaniu odbiorców marki i ich potrzeb.
Kolejnym etapem pracy jest warsztat z naszym Klientem, czyli właścicielem marki. Celem spotkania jest weryfikacja wyszukanych wcześniej informacji oraz poznanie głównych potrzeb i oczekiwań Klienta. Jakie cele ma spełniać branding lub rebranding? Co uznawane będzie za sukces? Pomagamy wyznaczyć mierzalne cele i wizję marki. Narzędzia warsztatowe, którymi dysponujemy skutecznie pomogą wydobyć tą wiedzę.
Na warsztatach wraz z właścicielem marki tworzymy persony, typologię, segmentację odbiorców, mapę ich potrzeb oraz tzw. consumer journey, czyli ścieżkę doświadczeń odbiorców marki na wszystkich etapach procesu konsumpcji, zarówno przed, w trakcie, jak i po dokonaniu zakupu. Naszym celem jest określenie m.in. punktów styku odbiorców z marką, głównych kanałów komunikacji oraz nośniki przekazu, które pozwolą dotrzeć do określonej grupy docelowej.
Kolejną kwestią, którą wypracowujemy wraz z Klientem jest podłoże strategiczne marki. Wspólnie definiujemy jej wartości, charakter i sposób komunikacji. Ostatnim elementem warsztatu jest uporządkowanie wszystkich wypracowanych założeń i informacji oraz zdefiniowanie listy elementów, które są niezbędne do osiągnięcia celu.
Dopiero wtedy z czystymi sumieniami i głowami pełnymi pomysłów możemy rozpocząć pracę kreatywną nad poszczególnymi elementami identyfikacji wizualnej.