Kiedy warto zakładać sklep internetowy, a kiedy postawić na Allegro i Marketplace?

Marta Kukuś

Content Creator w Semcore

Opublikowane: 2 grudnia, 2022
Kategoria:
5
(2)

Popularność e-commerce raczej nikogo już nie dziwi — zakupy na Allegro czy Aliexpress są często pierwszym wyborem, aby wyszukać interesujące produkty w korzystnych cenach. Przedsiębiorcy, którzy zastanawiają się nad otwarciem własnego biznesu online, mają więc do podjęcia ciężką decyzję: czy lepiej postawić na stronę internetową, czy skorzystać z możliwości, które oferują liczne platformy marketplace? Przyjrzyjmy się różnym rozwiązaniom oraz ich wadom i zaletom.

Co musisz wziąć pod uwagę, aby wystartować z własnym sklepem internetowym?

Czasami decyzję o wejściu do branży e-commerce łatwiej jest podjąć, niż wdrożyć w życie. Trzeba przyznać, że otwarcie własnego sklepu internetowego wymaga wzięcia pod uwagę sporo czynników. Począwszy od wyboru hostingu i platformy sprzedażowej, aż po stworzenie strategii biznesowej oraz marketingowej, trzeba liczyć się z różnymi kosztami. Dla osób, które myślą o rozpoczęciu sprzedaży online ze względu na ograniczony budżet, może to być wada — w końcu często słyszy się o tym, że próg wejścia w tego typu biznes jest mniejszy. Jest to częściowo prawda, ponieważ jeśli nie planujesz otwierać sklepu stacjonarnego, nie musisz martwić się o opłaty za lokal czy magazyn.

Jednak w przypadku, gdy nie masz żadnej wiedzy o e-commerce, warto najpierw zainwestować w odpowiedni kurs z tej dziedziny. Z drugiej strony, na platformie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości dostępne są darmowe szkolenia, m.in. dotyczące e-commerce i marketingu internetowego w MŚP. Również serwis Navoica oferuje bezpłatne e-warsztaty z tego obszaru wiedzy.

Jaki konkretnie budżet musisz mieć, planując otwarcie sklepu online? Podsumujmy, biorąc pod uwagę minimalne koszta, jakie musi ponieść potencjalny przedsiębiorca:

Największym wydatkiem jest więc projekt oraz stworzenie strony, natomiast trzeba pamiętać, że jest to jednorazowy koszt. Warto też pamiętać o tym, że decydując się na hosting all-in-one w abonamencie płacisz także za domenę i SSL, jest to więc znaczne ułatwienie, masz bowiem wszystkie usługi w jednym miejscu. Natomiast w przypadku pozycjonowania w wyszukiwarce Google, opłaty będą się różnić w zależności od oferty danej agencji.

Z pewnością można znaleźć firmę, która wykona tę usługę taniej, jednak biorąc pod uwagę ogromną konkurencyjność w branży e-commerce, lepiej nie iść w półśrodki i od początku działania sklepu zadbać o jakość witryny, aby skutecznie docierać do potencjalnych klientów. Jak pokazuje raport Shoper, aż 40% internautów przyciąga właśnie pozycjonowanie (wyżej są tylko działania organiczne w social mediach oraz płatna reklama na Facebooku i w Google).

Należałoby tutaj dodać, że mowa o skutecznym SEO, a nawet SXO, czyli strategii marketingowej, opartej na budowaniu widoczności witryny w wyszukiwarce oraz zwiększaniu konwersji dzięki optymalizacji doświadczeń użytkownika (UX).

Więcej o Search Experience Optimization możesz przeczytać na stronie >>Semcore

Każdy, kto kiedykolwiek myślał o prowadzeniu własnego biznesu, doskonale wie, że początki działalności wymagają inwestycji — i to nie tylko w towar. W dłuższej perspektywie e-sklep to na pewno bardzo rozwojowe rozwiązanie (budujesz markę osobistą), istotne jest także to, gwarantuje on niezależność, bowiem cały zysk jest Twój. Do tego dochodzi kwestia reklamy. Sklep internetowy możesz promować tak, jak chcesz, zgodnie ze strategią, którą założyłeś lub założyłaś, a także przy użyciu narzędzi, które uznasz za najlepsze. Podobnie sprawa ma się w kwestii oferowanych sposobów płatności, metod dostawy, promocji, etc.

Sprzedaż za pośrednictwem Allegro — kompleksowe rozwiązania dla przedsiębiorców

Pomimo tego, że Allegro nie jest jedyną platformą sprzedażową na polskim rynku, jest zdecydowanie najpopularniejszą i dlatego też w tym artykule skupimy się tylko na tym marketplace. Sukces serwisu sprzedażowego potwierdzają liczne raporty, dotyczące krajowego e-commerce, m.in. opublikowany na początku 2022 roku e-book Interaktywnie.com. Cytując:

Polska jest 18. największym rynkiem handlu elektronicznego z przychodami 13 miliardów USD w 2020 roku, co plasuje nas przed Szwecją i za Meksykiem. Klienci, w przeważającej większości, mają już jednak swoich faworytów, z których Allegro jest zdecydowanie największym i jak dotąd niepokonanym. Nawet wejście do Polski Amazona, który w zaledwie kilka miesięcy po polskim debiucie zaproponował użytkownikom usługę Prime (w jej ramach otrzymali oni rozszerzone opcje dostawy produktów, dostęp do serwisu VoD oraz pakiet dla graczy Prime Gaming) nie naruszyło jego pozycji.

Źródło: Jak reklamować sklep internetowy i jego produkty? w: Raporty interaktywnie.com – E-commerce, dostęp: https://tinyurl.com/24fshmhs

Jest to oczywiście nie tylko ogromna korzyść dla samego serwisu, ale również i sprzedawców, korzystających z oferty biznesowej Allegro. Zaufanie, którym cieszy się marka, przekłada się bowiem na sprzedaż — klienci nie zamawiają bowiem produktów z nieznanej strony, dzięki czemu nie musisz martwić się o ścieżkę zakupową oraz jej efektywność

Sprzedawcy Allegro mają też do dyspozycji łatwy panel obsługi, pozwalający zarówno szybko wystawiać oferty, jak i zapewniający narzędzia służące analizie oraz rozwojowi sprzedaży.

Finalnie, warto też porównać Allegro Ads do Google Ads i Facebook Ads. Jest to całkiem rozbudowany system, za pomocą którego możesz docierać do klientów również w social mediach i wyszukiwarce. Model płatności jest także dosyć typowy, bowiem rozliczana jest CPC (Cost Per Click), czyli maksymalna stawka, jaką jesteś w stanie zapłacić za pojedyncze kliknięcie reklamy. Jeśli chodzi o budżet, posłużę się danymi, które udostępnia platforma handlowa:

Minimalna wysokość budżetu dziennego uzależniona jest od zestawu miejsc emisji, jakie wybierzesz dla grupy reklam. W przypadku ofert sponsorowanych minimalny budżet dzienny wynosi: 3 zł – jeśli wybierzesz miejsca emisji dostępne tylko na Allegro10 zł – jeśli jako miejsce emisji wybierzesz tylko wyszukiwarkę Google10 zł – jeśli zdecydujesz się na miejsca emisji dostępne na Allegro i w wyszukiwarce Google10 zł – w przypadku tworzenia kampanii Ofert sponsorowanych na Facebooku.W przypadku reklamy graficznej minimalny budżet dzienny wynosi 15 zł, a minimalna kwota za 1000 wyświetleń to 9 zł brutto.

Źródło: Allegro, Pomoc dla sprzedających

Strategia omnichannel, czyli sprzedaż wielokanałowa

Jeśli dalej nie wiesz, która z opcji sprzedaży będzie dla Ciebie odpowiednia, warto postawić na strategię omnichannel.

Polega ona na wykorzystaniu różnych platform handlowych oraz własnej strony internetowej, aby rozwijać kanał sprzedaży. Raport Shoper pokazał, że aż 52% polskich właścicieli e-sklepów stawia na sprzedaż wielokanałową, a tylko 32% opiera się jedynie na jednym źródle dochodu.

Oczywiście, wiele zależy tutaj od branży, w której zamierzasz działać, jednak nawet marki odzieżowe i biżuteryjne, wśród których wizerunek jest bardzo istotny, zaczęły doceniać możliwości Allegro.

Przykład? Ania Kruk, FemiStories, Gorteks, Happy Socks… Wszystkie wymienione firmy działają na rynku od wielu lat, ciesząc się dużą popularnością wśród konsumentów. A jednak, jest to dla nich opłacalne, aby docierać do potencjalnych klientów na różne sposoby.

Możliwości, jakie zapewnia e-commerce są ogromne. Warto jest więc być na bieżąco, aby móc dopasować konkretne rozwiązania do Twojej strategii biznesowej, niezależnie od tego, czy sklep online traktujesz jako źródło dodatkowego zarobku, czy chcesz zbudować rozpoznawalną markę osobistą.  

Spodobał Ci się ten wpis?

Kliknij na gwiazdki, aby dodać ocenę.

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów 2

Bądź pierwszy!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?