Jak zyskać Klientów i zjednać sobie użytkowników?
Tworząc stronę, sklep lub aplikację, które są
zgodne z zasadami UX i UI
Czas potrzebny do zainteresowania użytkownika aplikacją i podjęcia decyzji o jej pobraniu wynosi mniej więcej 3 sekundy! Tyle samo czasu zajmuje użytkownikom ocenienie strony, bloga lub sklepu. Dlatego jeśli chcesz zbudować swoją przestrzeń w internecie, zadbaj o to żeby, była zaprojektowana zgodnie z zasadami UX i UI. W tym biznesie nie ma czasu na błędy! Jeśli użytkownik poczuje się zagubiony, natychmiast opuści Twoją witrynę i to prawdopodobnie już na zawsze. Jeśli chcesz odnieść sukces w internecie, powinieneś zadbać o dobry user experience i wcale nie gorszy, user interface. Co kryje się pod tymi dwoma, często mylonymi pojęciami? Już odpowiadamy.
Projektowanie UX to projektowanie doświadczeń użytkownika. To pierwszy, kluczowy etap budowy produktu online. UX designer dba o to, żeby projektowana strona lub aplikacja były jak najbardziej przyjazne dla osób, które je odwiedzają. Przyjazne czyli takie, których obsługa jest szybka, intuicyjna i bezproblemowa.
Zadaniem projektanta user experience jest więc, tworzenie takich rozwiązań, które zapewnią użytkownikowi maksimum komfortu i zachęcą go nie tylko do korzystania z projektowanego produktu, ale również do wykonania innych czynności np. zrobienia zakupu. Projektując stronę internetową, UX designer szczegółowo analizuje jej założenia oraz grupę docelową, do której jej skierowania. Warto zaznaczyć, że znaczną część analizy stanowi kwestia potrzeb użytkowników – projektowany produkt powinien je spełniać.
Na podstawie zebranych danych projektant UX tworzy architekturę informacji – dobiera typy i charakter podstron, tworzy zarys rozłożenia kluczowych elementów graficznych, a także projektuje działania, jakie może podjąć użytkownik. Swoje założenia i rozwiązania UX designer przedstawia w formie prototypów, czyli przezroczystych szkieletów produktu.
Projektowanie UI to dziedzina zajmująca się projektowaniem interfejsów, czyli łączników pomiędzy człowiekiem, a produktem. Interfejsem może być zarówno ekran monitora, jak i pokrętło pralki czy też przycisk na lodówce. W przypadku strony, interfejs jest częścią szaty graficznej. Zadaniem projektanta UI jest więc stworzenie atrakcyjnego, czytelnego i funkcjonalnego layoutu.
Mogłoby się wydawać, że projektowanie UI odgrywa znacznie mniejszą rolę w tworzeniu strony niż user experience. Nic bardziej mylnego! O tym, jak dużą wartość dla biznesu internetowego ma projektowania UI, najlepiej świadczy przykład z naszej pracy. Mianowicie, po zmianie interfejsu w sklepie internetowym u jednego z naszych klientów, następnego dnia nastąpił aż 25% wzrost konwersji! To nie magia, to działanie oparte na wnikliwej analizie.
Aby stworzyć atrakcyjny, przyjazny, łatwy w obsłudze interfejs projektant UI powinien posiadać: wiedzę z zakresu ogólnego projektowania graficznego, w tym typografii i psychologii kolorów, znać aktualne trendy i rozumieć rolę standardowych elementów, jakie wykorzystywane są w interfejsach (m.in. buttony, checboxy, radio-buttony) – tak, aby potrafić je właściwie zastosować.
Jak widzisz, projektowanie UI i UX to bardzo rozległe dziedziny, które wymagają wielu różnych kompetencji. Dlatego tworzone w ich ramach projekty najlepiej zlecić specjalistom.
Efekty swojej pracy UX designer przedstawia w formie klikalnych prototypów, które składają się ze schematów poszczególnych podstron zwanych wireframe’ami. Prototypy przedstawiają ogólny zarys strony i rozłożenie jej elementów – z reguły jest to przezroczysty szkielet pozbawiony kolorowych elementów graficznych. Ich głównym celem jest przedstawienie funkcjonalności strony i ścieżek jakimi poruszają się użytkownicy, czyli tzw. scenariuszy zdarzeń.
Projektowanie doświadczeń użytkownika nie kończy się jednak na stworzeniu prototypów. UX designer optymalizuje strukturę produktu również po jego zaprojektowaniu i wdrożeniu. Projektant sprawdza w jaki sposób użytkownicy korzystają z gotowego produktu i jeśli to konieczne, wprowadza zmiany, które poprawią ich komfort.
Istnieje wiele metod projektowania doświadczeń użytkownika. Nam w tworzeniu atrakcyjnych, rentownych produktów pomaga metoda Design Thinking, Dzięki jej zastosowaniu możemy mieć pewność, że nasze projekty są doskonale dopasowane do potrzeb i oczekiwań użytkowników. Proces tworzenia metodą Design Thinking składa się z pięciu etapów działań.
Empatyzowanie
Pierwszy etap stanowi szczegółowa analiza grupy docelowej – zachowań użytkowników, ich poglądów i demografii. Naszym zadaniem jest zebranie jak największych ilości danych i wcielenie się w rolę użytkownika danego produktu.
Definiowanie
Na podstawie pierwszego etapu definiujemy oczekiwania i problemy grupy docelowej, które ma rozwiązywać projektowany przez nas produkt.
Generowanie pomysłów
To najbardziej kreatywny segment w całym procesie. Wymyślamy rozwiązania będące odpowiedzią na zdefiniowane wcześniej problemy.
Tworzenie prototypów
Tworzymy widoki pojedynczych podstron z pełną architekturą informacji i schematami obrazującymi ich funkcjonalność.
Testowanie
Gotowe prototypy poddajemy licznym testom. Jeżeli nie spełniają oczekiwanych rezultatów, poprawiamy aż do skutku.
Projektant interfejsów opiera się w swojej pracy na prototypach stworzonych przez UX designera. Jego zadaniem jest pokolorowanie ich w taki sposób, żeby były atrakcyjne i spójne z brandingiem marki. Ale nie tylko, UI designer powinien stworzyć odpowiednią hierarchię elementów i informacji – ukryć te mniej istotne i uwidocznić te, które z punktu widzenia użytkownika, mają największe znaczenie. Projekt gotowego interfejsu przedstawiany jest w formie makiety graficznej.
W naszej agencji posługujemy się sprawdzoną metodologią, która zakłada osiem etapów działań.
Analiza konkurencji, potrzeb, założeń i celów
Przyglądamy się posiadanym zasobom i ograniczeniom. Definiujemy czynniki, które pozwolą Ci się wyróżnić na tle konkurencji.
Zrozumienie potrzeb użytkowników i budowanie person
Aby lepiej zrozumieć potrzeby i oczekiwania potencjalnych użytkowników produktu, tworzymy ich persony.
Stworzenie koncepcji produktu
Określamy najważniejsze funkcjonalności produktu. W oparciu o nie, budujemy model biznesowy, kształtujemy ofertę oraz tworzymy wizerunek marki.
Opracowanie ścieżki użytkownika
Projektujemy ścieżki, które pozwolą użytkownikowi w intuicyjny sposób zrealizować założony cel. np. zapisać się na newsletter czy dokonać zakupu.
Tworzenie makiet
Tworzymy makiety wizualizujące strukturę strony lub aplikacji, jej funkcjonalność oraz zarys architektury treści.
Badania z użytkownikami
Rozwiązania, które zawarliśmy na makietach testujemy na docelowej grupie odbiorców. Testy pozwalają nam wyłapać elementy, które wymagają wdrożenia poprawek.
Projektowanie graficzne
Nasi UI designerzy tworzą atrakcyjny layout, który w odpowiedni sposób porządkuje architekturę treści i jest spójny z identyfikacją wizualną marki.
Wdrożenie i uruchomienie
Po tym jak zaakceptujesz nasz projekt, programiści „ tchną w niego życie”, udostępniając go docelowym użytkownikom.
Masz pomysł na sklep lub aplikację? A może już jesteś w posiadaniu jakiegoś biznesu online? Pomożemy Ci niezależnie od tego, na jakim etapie znajduje się Twój projekt.
Nasi specjaliści pomogą Ci wyznaczyć potrzeby i oczekiwania użytkowników, a następnie przekształcić je w namacalny projekt, który przyniesie Ci wymierne korzyści.
Jeśli chciałbyś poprawić funkcjonowanie swojego sklepu lub aplikacji, możesz skorzystać z naszej usługi audytu UI/UX. Przeanalizujemy Twój produkt i wskażemy obszary optymalizacji, które mają istotny wpływ na wzrost współczynnika konwersj.
Cóż, jesteśmy specjalistami w swoim fachu. Choć, jako agencja działamy stosunkowo krótko, możemy pochwalić się kilkunastoma naprawdę dobrymi case’ami. Czytając zamieszczone poniżej historie naszych sukcesów, przekonasz się, że tworzone w Pirk Spark projekty są przyjazne, funkcjonalne użyteczne, a co dla Ciebie najważniejsze, pomagają realizować wyznaczone cele biznesowe.
Każdy projekt wyceniamy indywidualnie. Dlatego jeśli jesteś zainteresowany naszą ofertą, napisz do nas wiadomość z krótkim opisem zadania, jakie mamy wykonać. Przeanalizujemy je i odpowiemy najszybciej jak to tylko możliwe.