Sprzedaż internetowa w sezonie wakacyjnym – wykorzystaj trendy
Okres wakacyjny to sezon, który zdecydowanie dzieli sprzedawców. Dla jednych stanowi wymarzony peak sprzedażowy, dla innych czas przestoju i spadków. Niezależnie od tego, do której grupy sprzedających należysz, nawet w wakacje możesz postarać się zwiększyć swoją sprzedaż internetową.
Wykorzystanie sezonowości w sprzedaży internetowej: wakacyjne trendy
Klasyczne wakacyjne trendy w sprzedaży internetowej raczej nikogo nie dziwią. W tym okresie standardowo prym wiodą takie produkty jak: rowery, asortyment basenowy, akcesoria plażowe oraz wyposażenie ogrodowe. Co ciekawe, na lato przypada także największy w skali roku popyt na:
- farby do włosów,
- plecaki,
- pieluchy,
- nawigację GPS,
- płyty OSB
- oraz blachę trapezową.
Jak wykorzystać wakacyjne trendy w sprzedaży internetowej?
Warto śledzić nadchodzące trendy i, jeśli to tylko możliwe, dostosowywać asortyment do sezonowości. Inwestując nieco swojego czasu, można w kreatywny sposób przygotować niesezonowy produkt do aktualnego trendu sprzedażowego. Przykładem takiego działania jest wystawianie określonego przedmiotu w zupełnie nowej odsłonie lub kategorii.
Aby lepiej zobrazować ten proces, posłużę się kilkoma przykładami:
- Farba żaroodoporna – w zamyśle przeznaczona do kominków, ale w sezonie wakacyjnym warto sprzedawać ją jako produkt do malowania grilla, tłumików lub klocków hamulcowych. Cechy i zastosowanie produktu oraz wygląd samej oferty w tym przypadku należy dopasować do potrzeb okresu wakacyjnego.
- Lampki choinkowe oraz oprawa świetlna – produkty tego typu służą przede wszystkim do tworzenia dekoracji świątecznych. Jeśli jednak mogą być wystawiane na działanie czynników zewnętrznych, w sezonie letnim z powodzeniem sprawdzą się w roli stylowego oświetlenia ogrodowego.
- Buty zimowe – to ostatni przykład kreatywnego działania w dostosowaniu produktu do sezonowości. Buty zimowe w sezonie letnim można bez większego wysiłku prezentować jako obuwie trekkingowe.
Tak więc, nawet jeśli z pozoru asortyment nie wydaje się wielofunkcyjny, warto poświęcić dłuższą chwilę na jego analizę. Często gotowe rozwiązanie przynoszą sami klienci, którzy wykorzystują zakupione produkty w nieszablonowy sposób i chwalą się tym w komentarzach.
Sezon na przygotowania na własny peak sprzedażowy
Jeśli jednak Twój towar jest wyjątkowo specyficzny lub po prostu nie udało Ci się znaleźć dla niego alternatywnego zastosowania, pamiętaj, że zawsze możesz wykorzystać okres przestoju w sposób sprzyjający rozwojowi biznesu. Wolny czas swojej firmy lepiej praktycznie spożytkować, zamiast bezczynnie czekać na lepsze dni.
Luźniejszy okres warto przeznaczyć na przygotowanie się na własny peak. Zaplanuj swoją strategię sprzedażową na kilka miesięcy w przód. To ważne, ponieważ dużo trudniej wybić produkt na listingu niż utrzymać go na topowych pozycjach.
Podobnie wygląda to w przypadku reklam Allegro Ads. Dlatego też zaplanowane kampanie uruchom odpowiednio wcześniej, aby stopniowo zbierać coraz więcej zainteresowanych. W tym celu warto sięgnąć po reklamy sponsorowane, w przypadku których płaci się wyłącznie za kliknięcia, a nie same wyświetlenia. Oznacza to, że dzięki nim nie przepalisz swojego budżetu.
Lato to czas usprawnień i automatyzacji w sprzedaży online
Jeśli do Twojego peaku sprzedażowego pozostało naprawdę dużo czasu, wciąż nie oznacza to, że możesz zwolnić z rozwijaniem swojego biznesu. Aby należycie się przygotować, zastanów się, co w poprzednim szczytowym okresie sprawiło Ci największy problem.
Gorsze miesiące sprzedażowe warto przeznaczyć też na automatyzację biznesu. Jeśli dotychczas nie zdarzyło Ci się korzystać z żadnego programu automatyzującego sprzedaż elektroniczną, to wakacje (wiążące się z niewielką liczbą zamówień) stanowią idealny moment na jego wypróbowanie.
Programy takie jak Baselinker, Apilo oraz Sellasist mogą sprawić, że odkryjesz niezawodny i dużo wygodniejszy sposób na przetwarzanie nowych zamówień. Tym samym, zaoszczędzisz czas potrzebny na pracę na stanach magazynowych i obsługę zwrotów. Wbrew pozorom, lato to świetny czas na naukę! Mniejsza liczba zamówień sprawi, że zarówno Ty, jak i Twoi pracownicy, szybciej nauczycie się korzystać z systemu. Lato oznacza także spokojniejszą atmosferę na rozwiązywanie ewentualnych problemów.
Rozwijanie kompetencji działu sprzedaży w wakacje
Skoro już mowa o Twoich pracownikach, luźniejszy okres to idealny moment na dokształcanie swojego zespołu (oraz samego siebie). Latem przygotuj swój team na nowe wyzwania. W tym celu zorganizuj dodatkowe kursy, które sprawią, że Twój zysk będzie skalował się wraz z rozwojem Twoich pracowników.
Jeśli nie jesteś w stanie poprowadzić odpowiedniego szkolenia, nie zapominaj o profesjonalistach! Zapoznaj się z naszą ofertą i wybierz to, które najlepiej odpowiada Twoim potrzebom (link do sklepu z produktem szkolenia).
Sprzedaż internetowa a wakacyjne trendy – podsumowanie
Ważne, aby nie stać w miejscu! Twoja konkurencja nie śpi, a zamiast tego – bezustannie działa. Bez względu na to, co zdecydujesz się robić, po prostu nie traktuj okresu wakacyjnego jako czasu straconego lub sezonu, który należy przeczekać. Skup się na działaniu długofalowym, a zbierzesz jego efekty w nadchodzących miesiącach.
Mam nadzieję, że powyższe pomysły pomogą Ci efektywnie działać podczas mniej intensywnych miesięcy sprzedażowych. Wykorzystaj ten czas w pełni i zamień tygodnie przestoju swojej firmy w miesiące rozwoju!