Strategia działania dla sklepu Allegro na majówkę
Zostało jeszcze kilka dni do najdłuższego (dla wielu Polaków) weekendu w roku. Powszechnie przyjęło się, że majówka to czas odpoczynku. Większość osób spędza ją w towarzystwie rodziny i przyjaciół, wybierając się w plener, aby pogrillować. To także okres, w którym można spodziewać się przestojów na Allegro.
Zastanawiasz się, jakie działania podjąć, aby utrzymać satysfakcjonujące wyniki?
Michał Surmacz, nasz Team Leader oraz doświadczony specjalista Allegro, postanowił podzielić się z Tobą swoimi przemyśleniami.
Majówka to trudny okres dla sprzedających na Allegro
Dla wielu sprzedawców Allegro najgorszy okres sprzedażowy przypada właśnie na dni od 28 kwietnia do 7 maja. Tej tendencji można jednak przeciwdziałać – zwłaszcza, jeśli posiada się duży budżet. Ostatecznie, majówka stanowi także przerwę od pracy dla sporej liczby sprzedających, co oznacza, że w tych dniach konkurencja bywa mniejsza niż zazwyczaj.
Przykład przestoju sprzedażowego w czasie ubiegłorocznej majówki (panel Allegro Ads)
Zanim przejdziesz do jakichkolwiek działań, koniecznie przeanalizuj dane dostępne w Trade Watchu oraz Allegro Analytics. Skup się zwłaszcza na tym, jak wypada Twoja sprzedaż w poszczególnych dniach i godzinach. Wiedza, którą w ten sposób uzyskasz, pozwoli Ci na dobór optymalnej strategii działania.
Co zatem proponujemy jako doświadczona agencja specjalizująca się w obsłudze sklepów Allegro?
W piątek i sobotę (28 i 29 kwietnia) najlepiej znacząco obniż stawki albo nawet całkowicie wyłącz kampanie Allegro Ads. To naprawdę słabe dni z perspektywy sprzedaży, ponieważ większość osób jest zbyt podekscytowana perspektywą wolnego, aby robić zakupy w internecie. Do pracy zasiądź dopiero w niedzielę (30 kwietnia) około 16:00. Sprawdź wyniki sprzedaży – jeśli osiągną liczby typowe dla Twojego sklepu w tym dniu, delikatnie podnieś stawki obniżone wcześniej z powodu majówki.
Sprzedaż nie wzrosła? W takim razie poczekaj do 19:00 i ponownie zapoznaj się z wynikami. W zależności od uzyskanych informacji podnieś nieco stawki lub niczego nie zmieniaj. W przypadku minimalnej sprzedaży lepiej nie uruchamiać kampanii Allegro Ads, gdyż zwyczajnie mogą nie przynosić spodziewanych rezultatów.
Przykład utrzymanej sprzedaży podczas ubiegłorocznej majówki (klient z kategorii „Elektronika” na Allegro)
W poniedziałek 1 maja ponownie zapoznaj się z wynikami swojego sklepu – najlepiej w okolicach godziny 16:00 i/lub 19:00. Sprzedaż w końcu ruszyła? Włącz na nowo swoje kampanie (w przypadku ich całkowitego wyłączenia) lub podnieś stawki (w przypadku ich wcześniejszego obniżenia).
A jakie działania proponujemy podjąć w pozostałe dni?
W poniedziałek 1 maja znów był przestój?
Zasiądź do analizy wyników we wtorek (2 maja) i zapoznaj się, jak Twoja sprzedaż prezentowała się od soboty do poniedziałku i jak wygląda obecnie. W tym celu warto posłużyć się Allegro Analytics (przede wszystkim takimi raportami jak Sprzedaż według ofert, Sprzedaż według dni oraz Ranking sprzedających). Jeżeli wszystko wygląda obiecująco, ustaw stawki zbliżone (ale nieco niższe) od standardowych.
Cały czas kontroluj jednak sytuację! Co 2-3 godziny weryfikuj swoją sprzedaż ogólną i w poszczególnych kategoriach, aby chronić budżet. W przypadku braku dynamicznego wzrostu, po prostu wstrzymaj się z podnoszeniem stawek.
Do standardowych najlepiej wrócić dopiero w środę 3 maja i to w okolicach godziny 14:00. W tym momencie sytuacja powinna się już stabilizować. Na wszelki wypadek nie rezygnuj jeszcze z trzymania ręki na pulsie. Sprawdź swoje wyniki w czwartek i piątek (4 i 5 maja). Jeżeli zauważysz sporo kliknięć przy stosunkowo niskiej sprzedaży, to najprawdopodobniej Twoi klienci wciąż są na urlopie i tylko przeglądają oferty. W takiej sytuacji lepiej ogranicz budżet.
Z kolei w sobotę i niedzielę (6 i 7 maja) warto już zastosować wypracowaną przez siebie strategię weekendową. Głowa do góry! W poniedziałek (8 maja) sytuacja najprawdopodobniej wróci do normy!
Opcja dla leniwych (i oszczędnych)
W majówkę masz zamiar po prostu odpocząć? Świetnie! Mniejsza sprzedaż w tym okresie naprawdę do tego zachęca. Aby nie tracić budżetu, wyłącz jednak całkowicie swoje kampanie Allegro Ads i uruchom je ponownie po swoim urlopie.
Wolny czas możesz wykorzystać, jak tylko chcesz. Jeśli znudzisz się grillowaniem i dobrą zabawą, zacznij przygotowywać się do kolejnego sezonu. Początek maja to dobry moment na zastanowienie się, co robić, aby utrzymać rentowność sklepu w kolejnych kwartałach. W znalezieniu upragnionego balance-u pomoże Ci Pirk Spark. Zabierzemy z Twoich barków problemy i pozwolimy spokojnie cieszyć się długim weekendem.
Podsumowanie
Jak widać istnieje sporo pomysłów na prowadzenie sprzedaży podczas majówki. Wiele zależy od tego, kiedy dokładnie wypada wolne. W tym roku wygląda to naprawdę nietypowo! Mamy jednak nadzieję, że zaprezentowane przez nas strategie pomogą Ci przetrwać ten trudny dla sprzedawców okres. Pamiętaj jednak, aby bez względu na to, czy zdecydujesz się wyłącznie obniżyć stawki czy też całkowicie wyłączyć Allegro Ads, przeznaczyć trochę czasu na wypoczynek.
Dzięki temu wrócisz do pracy w poniedziałek 8 maja z większą energią i motywacją, a to z pewnością przełoży się na lepsze wyniki Twojego sklepu!