Zakupy na Allegro – dlaczego są wciąż popularne?
Sprzedający, którzy się z nami konsultują, często zastanawiają się, czy wystawianie produktów na Allegro wciąż ma sens w dzisiejszych czasach. Rosnące prowizje, opłaty i zmiany regulaminu nie brzmią zachęcająco. Utrudniają też handel, nic więc dziwnego, że część firm ogranicza lub wręcz całkiem wyklucza działalność na Allegro.
Co więcej, obecnie na rynku funkcjonuje bardzo wiele marketplace’ów (polskich i zagranicznych), zarówno nastawionych na wiele kategorii produktowych (jak eBay, Amazon, Erli, Shopee, AlieExpress czy Empik), jak i specjalistycznych (np. Otomoto, Oponeo). A to nadal nie wszystko! Istnieją nawet platformy dedykowane osobom fizycznym, które pragną odsprzedać używane przedmioty (m.in. olx, Vinted).
Wybór jest zatem naprawdę ogromny. Tym bardziej zasadne wydaje się pytanie, dlaczego mimo tak wielu wad, na rodzimym rynku niezmiennie króluje Allegro.
Co sprawia, że Allegro jest tak wyjątkowe?
1. Allegro Smart!
To program, który zapewnia klientom biorącym w nim udział darmową dostawę w przypadku dokonania zakupów wartych więcej niż 45 zł (wysyłka paczkomatem lub do punktu odbioru) i 65 zł (przesyłka kurierska). To ogromna zachęta dla potencjalnych kupujących, ponieważ większość sklepów internetowych nie może pozwolić sobie na bezpłatną wysyłkę przy tak niewielkim zamówieniu. Smart! to również bezpłatne zwroty, które zwiększają bezpieczeństwo klientów, ponieważ dają możliwość odesłania niespełniającego oczekiwań towaru bez ponoszenia dodatkowych kosztów.
2. Allegro Protect
Ten program oferuje kupującym wsparcie w przypadku, gdy sprzedawca nie wywiązuje się z umowy sprzedaży. To niezwykle ważne, zwłaszcza dzisiaj, kiedy wiele osób stosuje różne rodzaje oszustw i wyłudzeń. Dzięki Allegro Protect klient otrzyma wpłacone pieniądze w przypadku jakichkolwiek problemów z zamówieniem (np. brak kontaktu, nieotrzymanie opłaconego towaru). Co więcej, serwis blokuje konta sprzedających, którzy zachowują się niezgodnie z regulaminem.
3. Łatwe i szybkie wyszukiwanie produktów
Mnogość kont, firm i dostawców sprawia, że na Allegro można kupić niemal wszystko – począwszy od pudełka zapałek przez produkty domowego użytku aż po ciężki sprzęt rolniczy. Do tego serwis wyróżnia się przejrzystym podziałem na kategorie produktowe i intuicyjną nawigacją.
4. Szybkie porównanie cen u wielu sprzedających
Użytkownik Allegro może dowolnie sortować oferty według ceny, ceny z dostawą, czasu dostawy, a nawet dodatkowych profitów (np. według Monet). Taka selekcja pozwala na wyszukanie najlepszej dla siebie opcji oraz pozwala zaoszczędzić sporo czasu.
5. Szeroki wybór dostaw
Większość sprzedawców Allegro oferuje wszystkie możliwe metody dostawy, wychodząc naprzeciw potrzebom klientów. Dzięki szerokiemu zakresowi kupujący może wybrać najwygodniejszą dla siebie opcję i zamówić produkt bezpośrednio do domu lub dowolnego punktu odbioru.
6. Szybka wysyłka = szybka dostawa
Allegro nakłada na sprzedawców różne zobowiązania, których spełnienie przekłada się na lepszą ocenę przez portal(i, tym samym, wyższe pozycje na listingu), dzięki temu zakupy są zazwyczaj dostarczane do klienta już następnego dnia!
7. Przyjazny interfejs
Nawigacja na Allegro jest bardzo przejrzysta i pozwala klientowi na szybkie i wygodne wyszukanie odpowiedniego produktu. Dzięki przemyślanemu interfejsowi zgodnemu z zasadami User Experience (UX) również sama transakcja przebiega bez większych problemów. Dobry projekt serwisu przekłada się nie tylko na komfort i oszczędność czasu, ale także redukcję liczby porzuconych koszyków zakupowych.
8. Możliwość wystawienia oceny produktu oraz sprzedającego
Klienci Allegro mogą ocenić sprzedającego oraz zakupiony produkt, co pomaga innym kupującym w podjęciu decyzji o dokonaniu zakupów w ramach danej oferty. Możliwość wystawiania opinii przekłada się także na ograniczenie ewentualnych problemów posprzedażowych, ponieważ pozwala na kontakt sprzedawcy z klientami w celu wyjaśnienia sytuacji i/lub poszukiwania optymalnego sposobu zadośćuczynienia za popełniony błąd.
9. Możliwość założenia Dyskusji
Dyskusja to narzędzie, które daje użytkownikom Allegro duże poczucie bezpieczeństwa. Dzieje się tak, ponieważ angażuje w sytuację sam serwis. Pracownicy Allegro chętnie udzielają wsparcia, nie faworyzując żadnej strony konfliktu.
10. Gwarancja zgodności z polskimi przepisami
Allegro dokładnie weryfikuje, czy sprzedający wywiązują się ze swoich obowiązków zarówno względem wewnętrznego regulaminu, jak i przepisów polskiego prawa. Co więcej, w przypadku niedotrzymywania warunków zwrotu lub reklamacji serwis nakłada na nich sankcje do czasu wyjaśnienia sprawy oraz wypłaca środki klientom z programu Allegro Protect.
11. Mailing
Użytkownicy Allegro otrzymują od serwisu wiadomości, które przypominają im ostatnio oglądane produkty. Takie rozwiązanie zachęca wiele osób do wznowienia oraz dokończenia zakupów.
12. Niskie ceny
Na Allegro swoje produkty wystawiają nie tylko niewielkie sklepy, ale także powszechnie znane marki oraz hurtownie. Taki przekrój sprawia, że na portalu utrzymują się atrakcyjne ceny. Użytkownicy Allegro mogą zatem zrobić zakupy, wydając o wiele mniej pieniędzy niż w sklepach internetowych i stacjonarnych, a nawet na innych platformach typu marketplace. Dodatkowo, ze względu na ogromną konkurencję w serwisie, wiele firm stosuje politykę walki cenowej, jeszcze bardziej obniżając koszty danego produktu.
13. Bezpieczna transakcja i anonimowość
Aby zakupić coś na Allegro, trzeba posiadać zarejestrowane konto. Wymóg ten przekłada się na skrócenie czasu finalizacji zakupu, ponieważ nie ma konieczności każdorazowego wpisywania swoich danych oraz ogranicza liczbę miejsc, w jakich się je podaje.
14. Allegro Pay
To specjalny system płatności za zakupy. Klient dokonujący transakcji za minimum 30 zł może skorzystać z opcji zapłaty przez Allegro z terminem do 30 dni lub rozłożenia wymaganej kwoty na raty. Oczywiście, sprzedający otrzymuje pieniądze natychmiast, a cały proces trwa zaledwie kilka sekund.
15. Płatności
Allegro współpracuje z wieloma metodami płatności. Dzięki temu klient bez problemu może znaleźć ulubiony sposób opłacania należności: karta płatnicza, Google Pay, przelew tradycyjny, BLIK, Allegro Pay lub płatność przy odbiorze.
16. Wygoda
Interfejs Allegro został zaprojektowany zgodnie z zasadami responsywności. Dlatego użytkownik serwisu może korzystać z niego zarówno w przeglądarce internetowej, jaki i dedykowanej aplikacji mobilnej. Obie formy są równie przejrzyste i przyjazne, a aby zrobić zakupy wystarczą zaledwie 2 minuty!
17. Systemy profilowe
Allegro udostępnia różne metody promowania ofert oraz kont, a kilka z nich daje kupującym dodatkowe korzyści. Przykładowo, dzięki Monetom oraz kuponom rabatowym klient może uzyskać rabat na na bieżące lub przyszłe zakupy.
18. Usługi dodatkowe
Wielu sprzedających oferuje dodatkowe opcje zakupu. Jak to wygląda w praktyce? Kupując meble, można uiścić opłatę za wniesienie ciężkich paczek do mieszkania, z kolei w przypadku zakupu prezentu na ostatnią chwilę istnieje możliwość skorzystania z pakowania na prezent.
19. Przywiązanie
Allegro powstało w 1999 r., czyli ponad 20 lat temu! Przez ten czas serwis diametralnie się zmienił, a mimo to jego pomarańczowe logo przychodzi na myśl w pierwszej kolejności aż 85% Polaków na hasło „zakupy przez internet” (Gemius, 2022). Po prostu przyzwyczailiśmy się do zakupów na Allegro, a jak wiadomo utrwalony nawyk bardzo trudno przekształcić w coś innego. Przekonało się o tym wiele zagranicznych marketplace’ów, które próbowały zdetronizować króla polskiego e-commerce na przestrzeni lat.
20. Rosnący trend zakupów przez Internet
W ostatnich latach znacznie wzrasta liczba osób kupujących przez internet. Bez wątpienia wpłynęła na to pandemia. Obecnie wiele osób (nawet w podeszłym wieku) wybiera bezpieczną i szybką opcję, jaką są zakupy online. Tym bardziej, że w sieci można kupić dosłownie wszystko!
Podsumowanie
Trudno przebić takie argumenty! Nie ma wątpliwości, że Allegro wypracowało potężną pozycję na rynku. Wracając do pytania, czy warto reprezentować swoją firmę w tym serwisie?
Zdecydowanie tak! Ostatecznie, z pewnością nawet Ty robisz zakupy właśnie w tym miejscu! A jak dowodzą coroczne raporty Gemius o kondycji polskiego e-commerce, nie zapowiada się, aby w najbliższym czasie Allegro miało stracić miejsce lidera.