Amazon czy Allegro? Porównanie sprzedaży na obu marketplace’ach

Avatar for ProfitCrew

ProfitCrew

Opublikowane: 15 kwietnia, 2025
Kategoria:
5
(1)

Wybór odpowiedniego marketplace w celu rozwijania sprzedaży to kluczowy krok w rozwoju biznesu online. Zarówno Amazon, jak i Allegro to gigantyczne platformy, które oferują ogromne możliwości, ale mają różne cechy i wymagania. Obie platformy cieszą się ogromną popularnością, a każda z nich ma swoje mocne strony i wyzwań. W tym artykule porównamy te dwa rynki pod kątem kilku kluczowych aspektów, aby pomóc Ci podjąć świadomą decyzję o wyborze odpowiedniej platformy dla Twojego biznesu.
Część dotyczącą Amazon przygotowała firma Profitcrew – eksperci w zakresie sprzedaży na zagranicznych marketplace’ach i ekspansji cross-border, którzy pomagają polskim sprzedawcom zwiększać zyski i optymalizować strategię. Dzięki ich doświadczeniu dowiesz się, jakie korzyści oferuje Amazon i na co zwrócić uwagę, aby skutecznie sprzedawać na tym marketplace

Amazon czy Allegro – który marketplace wybrać?

Sprzedaż na Amazon

Amazon to jeden z największych i najbardziej rozpoznawalnych marketplace’ów na świecie, z ponad 300 milionami aktywnych użytkowników na całym świecie, co czyni go globalnym liderem e-commerce. W Polsce Amazon ma już swoje miejsce, a liczba użytkowników rośnie z roku na rok, co stwarza ogromne możliwości dotarcia do szerokiej grupy klientów.

Sprzedaż na Allegro

Allegro to największa platforma e-commerce w Polsce. W 2024 roku serwis posiadał około 18 milionów użytkowników, spośród których ponad 15 milionów aktywnie robiło zakupy za jego pośrednictwem. Portal wyraźnie rozwija się z roku na rok. Co więcej – nie poprzestaje na Polsce i systematycznie buduje swoją pozycję w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Obecnie istnieją następujące zagraniczne wersje Allegro: czeska, słowacka i węgierska.

Opłaty dla sprzedających

Opłaty na Amazon

Jednym z istotniejszych elementów porównania tych platform są opłaty. Na Amazon abonament wynosi 165,91 zł (bez VAT) miesięcznie na całą Unię Europejską. Sprzedawcy muszą liczyć się z prowizją, która zależy od kategorii produktu i waha się od 6% do 45%. Ponadto, Amazon pobiera opłaty za korzystanie z dodatkowych usług, takich jak działania marketingowe. Koszty te mogą się kumulować, więc ważne jest dokładne zaplanowanie całkowitych wydatków związanych z sprzedażą.

Opłaty na Allegro

Serwis Allegro pobiera aż 6 różnych opłat od swoich sprzedawców. Chodzi nie tylko o prowizję od sprzedaży, której wysokość różni się w zależności od, chociażby, kategorii produktu, ale także o opłatę za wystawienie towaru (w przypadku ogłoszeń), dodatkową prowizję od sprzedaży oferty Allegro Smart, koszty reklamowania się za pomocą Allegro Ads i/lub dostępnych form promocji oraz abonament Allegro, który oferuje dostęp do narzędzi usprawniających sprzedaż na portalu. Warto wiedzieć, że abonament Allegro występuje w trzech wariantach, które różnią się od siebie kwotą za miesiąc użytkowania: podstawowym (49,90 zł), profesjonalnym (199,00 zł) i eksperckim (3000,00 zł).

Rodzaje reklam

Reklamy na Amazon

Amazon oferuje szeroką gamę narzędzi reklamowych, które pozwalają sprzedawcom na dotarcie do szerokiego grona użytkowników. Najpopularniejsze formaty reklamowe to:

Sponsored Products – reklama produktów wyświetlająca się w wynikach wyszukiwania oraz na stronach produktów. Jest to model „pay-per-click” (PPC), w którym płacisz za kliknięcia.

Sponsored Brands – banery reklamowe w górnej części wyników wyszukiwania, które prezentują produkty z danej marki.

Sponsored Display Ads – reklama wyświetlająca się na stronach innych produktów, które są podobne do Twoich.

Reklamy na Amazon rozliczane są na podstawie modelu PPC, czyli sprzedawcy płacą tylko za kliknięcia, co daje dużą kontrolę nad kosztami. Ponadto, Amazon posiada zaawansowane opcje targetowania, w tym targetowanie słów kluczowych, kategorii produktów i nawet zachowań użytkowników.

Oprócz tego na Amazon masz dostęp do zaawansowanych narzędzi brandingowych takich jak Brand Store czy A+ Content.

Reklamy na Allegro

Allegro daje swoim sprzedawcom nie tylko możliwość korzystania z licznych form promowania produktów, ale także z reklamowania ofert poprzez system Allegro Ads. Płatne reklamy Allegro Ads to skuteczne narzędzie generowania ruchu na ofertach, a także narzędzie dające możliwość zwiększenia sprzedaży i budowy wizerunku. Obecnie serwis oferuje następujące formaty płatnych kampanii:

Oferty sponsorowane – wyświetlają się na wyższych pozycjach na listingu oraz są rozliczane w modelu CPC, co oznacza, że w ich przypadku płaci się jedynie za kliknięcie w reklamę.

Reklamy graficzne – Allegro pozwala na stworzenie reklamy graficznej banerowej, szablonowej, elastycznej oraz reklamy wideo. Wszystkie one działają w modelu CPM (płatność za każde 1000 wyświetleń), co sprawia, że cechują się nieco większym ryzykiem przepalenia budżetu niż oferty sponsorowane.

Sieć zewnętrzna – ta forma reklamy wyświetla produkt bezpośrednio w wynikach wyszukiwania Google, docierając do klientów spoza Allegro.

Oprócz wymienionych formatów na Allegro funkcjonuje także system Ads4Brands, czyli specjalny rodzaj Allegro Ads dedykowany producentom i właścicielom marek.

Fulfillment na marketplace’ach

Amazon FBA

Amazon FBA (Fulfillment by Amazon) to jedna z największych zalet sprzedaży na tej platformie. Dzięki tej usłudze, sprzedawcy mogą skorzystać z rozbudowanej sieci magazynów Amazon, co pozwala na automatyczne realizowanie zamówień, obsługę zwrotów i dostawę produktów bez konieczności zarządzania własnym magazynem. FBA pozwala również na uzyskanie przywilejów, takich jak oznaczenie produktów jako „Prime”, co zwiększa ich widoczność i atrakcyjność w oczach klientów.

Allegro Fulfillment

Allegro Fulfillment (czy też One Fulfillment by Allegro) to usługa, która ściąga ze sprzedawcy Allegro konieczność magazynowania, pakowania i wysyłania produktów do klientów. Decydując się na skorzystanie z One Fulfillment by Allegro, nie tylko zyskujesz dodatkowy czas na zajmowanie się rozwojem swojego biznesu, ale także ściągasz z siebie odpowiedzialność za proces magazynowania i realizowania zamówień. 

Amazon i Allegro to dwie potężne platformy sprzedażowe, ale różnią się pod wieloma względami. Amazon oferuje globalny zasięg, zaawansowane narzędzia reklamowe i model fulfillment, który ułatwia logistykę. Allegro natomiast dominuje na rynku polskim, co czyni go świetnym wyborem dla sprzedawców nastawionych na klientów krajowych i niweluje potrzeby dokładnej analizy sprzedaży w innych krajach oraz dostosowania treści pod lokalne potrzeby. Wybór odpowiedniego marketplace’u zależy od strategii Twojego biznesu, grupy docelowej i dostępnych zasobów

Spodobał Ci się ten wpis?

Kliknij na gwiazdki, aby dodać ocenę.

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów 1

Bądź pierwszy!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?