Kiedy można odmówić przyjęcia zwrotu towaru?

Avatar for Monika Ulbrych

Monika Ulbrych

Senior Sales Specialist

Opublikowane: 17 grudnia, 2024
Kategoria:
5
(2)

Jeśli sprzedajesz na Allegro, warto dowiedzieć się, kiedy możesz odmówić przyjęcia zwrotu towaru. Choć każdy konsument ma prawo do odstąpienia od umowy sprzedaży, nie musisz go zawsze respektować. Od lat specjalizujemy się w obsłudze Allegro, nie da się więc ukryć, że znamy się na rzeczy. W tym artykule przybliżymy Ci zasady prawa odstąpienia oraz podpowiemy, w jakich sytuacjach możesz nie zgodzić się na rozwiązanie umowy sprzedaży. Poruszymy także kwestię produktu o ograniczonym prawie do odstąpienia od umowy.

  1. Prawa konsumenta – zwrot produktu
  2. Odmowa przyjęcia zwrotu towaru
  3. Kiedy nie obowiązuje prawo odstąpienia od umowy w e-commerce?
  4. Prawo odstąpienia od umowy na Allegro
  5. Produkt o ograniczonym prawie do odstąpienia od umowy na Allegro
  6. Kiedy można odmówić przyjęcia zwrotu towaru? – FAQ

Prawa konsumenta – zwrot produktu

Każdy polski konsument ma prawo do zwrócenia zakupionego produktu. Zwrot towaru jest jednoznaczny z odstąpieniem umowy, stąd jego fachowa nazwa – odstąpienie od umowy sprzedaży. Działa to tak, że konsument zwraca produkt w nienaruszonym stanie, a sprzedawca wykonuje zwrot kosztów – zupełnie, jakby do kupna nigdy nie doszło.

Artykuł 34 Ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta precyzuje, że konsument musi zwrócić towar w ciągu 14 dni od zastosowania prawa odstąpienia umowy. Prawodawca nie wymaga przy tym osobistego przekazania towaru – wystarczy odesłanie zakupionych rzeczy przed upływem określonego terminu. W przypadku skorzystania z przesyłki koszty dostawy pokrywa konsument (chyba że ustalił inne warunki ze sprzedającym).

Odmowa przyjęcia zwrotu towaru

Prawo zabezpiecza nie tylko interesy konsumentów, ale także sprzedawców. Dlatego też uwzględnia wyjątki od konieczności przyjęcia zwrotu towaru przez sprzedających. Przede wszystkim możesz odmówić przyjęcia zwrotu produktu, jeśli sprzedajesz stacjonarnie i jasno informujesz o ograniczeniu zasady prawa odstąpienia w regulaminie swojego sklepu. Co więcej – prawo nie precyzuje, w jaki sposób musisz ponieść koszty zwrotu produktu, jeśli zdecydujesz się jednak na przyjęcie zwracanego towaru. Tym samym, możesz oddać konsumentowi gotówkę lub równowartość kwoty w formie bonu na następne zakupy.
A co w przypadku e-commerce? Jeśli towar został zakupiony poza lokalem (np. przez internet), to konsument ma prawo do zwrócenia produktu w ciągu 14 dni od chwili jego odebrania, a Ty jako sprzedawca musisz to prawo bezwzględnie przestrzegać. I nie ma tu znaczenia, czy konsument otrzymał zamówienie od kuriera, czy odebrał je od Ciebie samodzielnie, korzystając z odbioru osobistego.

Kiedy nie obowiązuje prawo odstąpienia od umowy w e-commerce?

Jeśli Cię zmartwiliśmy, to weź głęboki oddech. Istnieje kilka wyjątków od reguły – a mianowicie są sytuacje, gdy jako sprzedawca MOŻESZ ODMÓWIĆ przyjęcia zwrotu towaru nabytego poza lokalem.

Odstąpienie od umowy sprzedaży będzie nieważne, jeśli konsument:

  • przekroczy termin na odstąpienie od umowy sprzedaży,
  • zwróci towar ze śladami użytkowania.

Zatem nie musisz przyjmować zwrotu, jeśli klient odeśle do Ciebie uszkodzony produkt zapakowany w nieoryginalne pudełko. Co więcej, możesz w takiej sytuacji odesłać go na jego koszt!

➔ Pamiętaj, że tylko prywatny konsument ma prawdo do odstąpienia umowy. Zakupy firmowe wykonywane przez firmę nie mogą zostać zwrócone.


Nie możesz odmówić przyjęcia zwrotu, jeśli klient przekroczy termin zwrócenia produktu. Sprawdź, co robić, jeśli klient zwróci towar po terminie. Dowiedz się także, jak uzyskać zwroty prowizji Allegro, gdy wydarzy się przekroczenie terminu zwrotu towaru.

Prawo odstąpienia od umowy na Allegro

Jako że działają w internecie, sprzedawcy Allegro również są zobowiązani do przestrzegania prawa odstąpienia od umowy. Jeśli konsument zwraca produkt, sprzedawca na Allegro musi go przyjąć. Oczywiście, o ile nie został przez niego uszkodzony. 

Sprzedający Allegro nie ma także obowiązku przyjmowania zwrotu z tytułu odstąpienia od umowy sprzedaży, jeśli:

  • jest osobą prywatną, tzn. nie prowadzi firmy i sprzedaje na Allegro Lokalnie,
  • zakup produktu był związany z działalnością gospodarczą kupującego,
  • wykonał usługę za zgodą konsumenta, który uprzednio został poinformowany, że w takim przypadku nie obowiązują zasady prawa odstąpienia (np. klient chce zwrócić koszulkę z wzorem na zamówienie),
  • poinformował konsumenta o wyłączeniu prawa odstąpienia od umowy na mocy artykułu 38 ustawy o prawach konsumenta.

Warto też wiedzieć, że istnieje coś takiego jak produkt o ograniczonym prawie do odstąpienia od umowy. Jak sama nazwa wskazuje, nie masz obowiązku go przyjmować!

Produkt o ograniczonym prawie do odstąpienia od umowy na Allegro

Rozwiązanie umowy sprzedaży na mocy prawa do odstąpienia nie jest możliwe, jeśli konsument zwraca produkt o ograniczonym prawie do odstąpienia od umowy. Allegro szczegółowo wyszczególnia przedmioty tego typu. Co więcej, już na poziomie interfejsu informuje osoby zainteresowane ich kupnem, że podlegają ograniczonemu prawu do zwrotu.

Lista produktów o ograniczonym prawie do odstąpienia od umowy na Allegro:

  • nagrania dźwiękowe i wizualne oraz programy komputerowe (jeśli klient naruszy oryginalne opakowanie),
  • rzeczy dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu (np. ze względu na higienę), które zostały otwarte przez konsumenta (np. soczewki kontaktowe, końcówki do szczoteczki elektrycznej),
  • treści cyfrowe niezapisane na nośniku materialnym (np. kod do e-booka),
  • rzeczy, które po dostarczeniu ze względu na swój charakter trwale łączy się z innymi (np. olej samochodowy po wlaniu do auta).

Kiedy można odmówić przyjęcia zwrotu towaru? – FAQ

W jakim czasie konsument ma prawo do zwrócenia towaru?

Konsumentowi przysługuje prawo odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od momentu odebrania towaru. Co ważne, aby unieważnić umowę kupna, musi zwrócić towar w ciągu 14 dni od zgłoszenia odstąpienia od umowy.

Czy zasady prawa odstąpienia obowiązują sprzedawców stacjonarnych?

Sprzedawcy stacjonarni nie muszą godzić się na zwrot towaru przez konsumenta, jeśli do zawarcia umowy sprzedaży doszło w lokalu. Oczywiście, pod warunkiem że informują o tym w regulaminie sklepu. Warto jednak wiedzieć, że zasada nie obowiązuje w przypadku odbioru osobistego w lokalu (np. gdy klient składa zamówienie przez internet, nie ma możliwości odmowy przyjęcia zwrotu).

Co to jest produkt o ograniczonym prawie do odstąpienia od umowy?

Produkt o ograniczonym prawie do odstąpienia od umowy to produkt, który z racji swojego charakteru z różnych powodów nie może podlegać standardowemu prawu do odstąpienia od umowy i/lub nie podlega standardowemu prawu do odstąpienia od umowy po otwarciu.

Co robić, jeśli konsument zwraca produkt uszkodzony?

Jeśli konsument zwraca produkt uszkodzony, nie musisz go przyjmować. Co więcej, możesz go odesłać na jego koszt. Zgodnie z prawem bowiem w przypadku uszkodzenia produktu przez klienta następuje utrata prawa odstąpienia od umowy.

Czy wszystkim konsumentom przysługuje prawo odstąpienia?

Wszystkim prywatnym konsumentom przysługuje prawo odstąpienia. Ze zwrotu towaru nie mogą skorzystać jedynie firmy robiące zakupy firmowe. Zasada ta nie dotyczy kupujących, którzy prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą – pod warunkiem że chcą zwrócić produkt, który nie ma związku z ich działalnością gospodarczą (np. fotograf, który kupił łańcuszek, ma prawo odstąpić od umowy, ale jego kolega po fachu, który kupił aparat, już nie).

Spodobał Ci się ten wpis?

Kliknij na gwiazdki, aby dodać ocenę.

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów 2

Bądź pierwszy!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?