Niedziele niehandlowe, a sprzedaż na Allegro

Avatar for Zuzanna Gajewska

Zuzanna Gajewska

Marketing Specialist

Opublikowane: 28 marca, 2023
Kategoria:
3.7
(3)

Na 2023 rok przypada 7 niedziel handlowych. To pokłosie zakazu handlu w niedzielę, który zaczęto wprowadzać w naszym kraju w 2018 roku. Początkowo ograniczenie dotyczyło zaledwie dwóch dni w miesiącu, aby po kilku latach wzrosnąć do obecnego poziomu. Mimo upływu czasu, niedzielny zakaz handlu wciąż pozostaje dla społeczeństwa kwestią kontrowersyjną. Część osób bardzo go sobie chwali, podczas gdy niektórzy narzekają na niemożność zrobienia zakupów w wybranym przez siebie dniu. 

A jak wygląda to z perspektywy rynku? Oczywistym jest, że nowy przepis wywołał spadki w sprzedaży stacjonarnej (jedna niedziela nawet o 1,1%!), ale w przypadku branży e-commerce sytuacja prezentuje się nieco inaczej.

Niedziele niehandlowe a e-commerce

W 2018 roku zmierzono ruch w niedziele handlowe (19.02  i 4.03) oraz niehandlowe (5.03 i 18.03) w sklepach internetowych. Jak się okazało, w niedziele niehandlowe 62% badanych podmiotów odnotowało większą liczbę wyświetleń. Z kolei wyższą sprzedaż dało się zauważyć aż w przypadku 55% z nich! 

Takie dane robią ogromne wrażenie, należy jednak mieć na względzie, że mogą być nieco przestarzałe. Nic dziwnego, że badanie zostało powtórzone w 2019 roku – tym razem przez Planet Plus
Jak się okazało, sytuacja faktycznie się ustabilizowała, jednakże wciąż z korzyścią dla handlu internetowego. Przede wszystkim okazało się, że wartość sprzedaży generowanej we wszystkie niedziele (zarówno handlowe, jak i niehandlowe) wynosi ok. 12% całkowitych przychodów, przy czym niedziele niehandlowe generują w sieci 14% więcej zysków niż niedziele handlowe. To wciąż bardzo duże pieniądze!

Znaczenie zakazu handlu w niedzielę dla branży e-commerce

Nie da się ukryć, że zakaz handlu w niedzielę pozytywnie wpłynął na rozwój branży e-commerce. Konsumenci przyzwyczajeni dotychczas do możliwości zrobienia zakupów w ostatni dzień weekendu, często zamiast zrezygnować ze swoich nawyków, po prostu nieco je zmodyfikowali i zaczęli poszukiwać potrzebnych im produktów w sieci. 

Dzięki temu wielu Polakom było o wiele łatwiej odnaleźć się podczas pandemii, o czym świadczą wysokie wyniki odnotowywane przez sklepy internetowe w tym czasie. Zresztą, nie tylko wówczas! Rynek e-commerce cały czas rośnie (mimo chwilowych spadków) i, jak uważają eksperci, nie przestanie jeszcze przynajmniej przez kilka lat, osiągając w 2027 roku rekordową wartość na poziomie ok. 187 mld złotych

kalendarz niedziele handlowe 2023
Niedziele handlowe w 2023 roku

Pozycja marketplace’ów

Platformy sprzedażowe generują ok. 45% wartości sprzedaży osiąganej przez cały rynek e-commerce. Ze względu na rozbudowaną i jednocześnie przejrzystą infrastrukturę przyciągają bardzo wielu potencjalnych klientów. Zasięg z kolei to jeden z najważniejszych czynników, który ściąga do nich sprzedawców. Więcej sprzedawców oznacza więcej ofert i bardziej konkurencyjną cenę, co ponownie przekłada się na wzrost zainteresowania wśród konsumentów
Nic dziwnego, że marketplaces są obecnie tak popularne i stanowią swoisty fenomen w całej branży. Do największych graczy należą takie serwisy jak Amazon, eBay, AlieExpress oraz Allegro, które od lat zajmuje pozycję lidera na polskim rynku e-commerce. Co więcej, jest uważane za 10. platformę na świecie pod względem liczby odwiedzin.

Jeżeli zadajesz sobie pytanie, jak zacząć sprzedawać na Allegro to przygotowaliśmy dla Ciebie idealny cykl artykułów, w którym poznasz specyfikę różnych branż na Allegro, takich jak Elektronika, Zabawki i produky dla dzieci, Odzież i obuwie.

Zakaz handlu a platformy sprzedażowe

Allegro obecnie nie posiada w Polsce żadnych rzeczywistych konkurentów, dlatego też to właśnie na nim skupiliśmy się podczas analizy wpływu niedziel niehandlowych na sytuację marketplace’ów w rodzimym internecie. Jak można by przypuszczać, ograniczenie handlu stacjonarnego powinno przełożyć się na większy ruch na polskim gigancie sprzedażowym, skoro wywołało wzrost w całej branży. 

W praktyce jednak, niedziele niehandlowe nie zmieniły mocno sytuacji Allegro. Oczywiście, serwis sukcesywnie rośnie, niemniej zakaz handlu w niedzielę stanowi co najwyżej czynnik pośredni dla jego rozwoju. Jak stwierdził były prezes portalu, Francois Nuyts, w wywiadzie dla Money.pl:

„Nie widzę, aby zakaz handlu w niedzielę wpłynął na handel na Allegro. Dniem, w którym klienci najczęściej robią zakupy na naszej platformie, jest poniedziałek i to się nie zmieniło od dawna. Widzimy, że rośnie sprzedaż, a także sprzedaż na raty, ale nie wynika to wprost z zakazu handlu”.

Podobnie uważają Specjalisci ds. Marketplace z Pirk Spark.

Podczas wprowadzania zmian w systemie, u niektórych Klientów odnotowaliśmy drobne zwiększenie sprzedaży. Jednak po wielu miesiącach różnica się zamazała i ciężko stwierdzić, czy miało to bezpośredni wpływ na sprzedaż na Allegro. Trzeba też pamiętać o tym, że w dalszym ciągu zakup internetowy jest dla wielu, wygodniejszą i szybszą formą zakupu i część z nich nie znajdzie w pobliżu (lub nie chcę jeździć i szukać) danego produktu. Niedziela nie jest też najlepszym dniem zakupowym, bo u wielu klientów jest to poniedziałek czy środa.

Spodobał Ci się ten wpis?

Kliknij na gwiazdki, aby dodać ocenę.

Średnia ocena 3.7 / 5. Liczba głosów 3

Bądź pierwszy!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?