Allegro Ads zwrot z inwestycji ROAS i pozostałe wskaźniki
Statystyka Allegro Ads ukazuje takie wskaźniki marketingowe jak średni zwrot z inwestycji Allegro czyli ROAS, CPC, CTR oraz liczba odsłon. Bez ich dogłębnego zrozumienia trudno poprawnie optymalizować reklamy. Brak wiedzy może także wpływać na rentowność poszczególnych kampanii Allegro. Jako certyfikowany ekspert w temacie stworzyliśmy dla Ciebie szybki Allegro Ads poradnik, w którym wyjaśniamy, jak interpretować każdy wskaźnik.

- Allegro Ads – co to jest?
- Wskaźniki marketingowe Allegro Ads
- Allegro Ads zwrot z inwestycji ROAS
- Ile wynosi dobry zwrot z inwestycji Allegro Ads?
- Statystyka Allegro Ads – przykład wyników kampanii reklamowej na Allegro
- Szybki poradnik Allegro Ads – FAQ
Allegro Ads – co to jest?
Allegro Ads to nic innego jak kreator kampanii reklamowych Allegro. Narzędzie umożliwia tworzenie takich formatów jak reklamy sponsorowane, graficzne oraz zewnętrzne. System uchodzi za dość intuicyjny w obsłudze, ale jego efektywne użytkowanie może powodować pewne trudności. Co ważne, Allegro Ads pozwala na samodzielne ustawienie budżetu, czasu trwania, miejsca emisji oraz momentu rozpoczęcia kampanii. W ograniczonym stopniu oferuje także opcje targetowania na określone grupy docelowe.
Skuteczność kampanii Allegro Ads jest niewątpliwa. Odpowiednio przygotowane reklamy sprzyjają zwiększeniu ruchu na aukcjach oraz całym koncie Allegro. Zwykle przekładają się także na wzrost sprzedaży poszczególnych produktów. Nic dziwnego, że tak wielu sprzedających nie wyobraża sobie funkcjonowania na portalu bez wykorzystania reklam sponsorowanych. Niestety, wielu z nich nie odnosi należytych korzyści z Allegro Ads. Dzieje się tak, ponieważ nie posiadają dogłębnego zrozumienia używanego przez siebie narzędzia. Na szczęście pogłębienie swojej wiedzy w kwestii reklamy na Allegro może istotnie zwiększyć jej efektywność.
Wskaźniki marketingowe Allegro Ads
Po zalogowaniu do panelu Allegro Ads możesz sprawdzić, jak radzą sobie Twoje kampanie Allegro. Bieżące monitorowanie ich skuteczności ma bardzo duże znaczenie, ponieważ pozwala na szybkie reagowanie w przypadku wystąpienia jakichkolwiek nieprzewidzianych sytuacji na rynku. Aby jednak podejmować prawidłowe decyzje, w pierwszej kolejności należy zrozumieć, czym są poszczególne wskaźniki kampanii Allegro. Poniżej znajdziesz zwięzły opis każdego z nich.

Wskaźniki Allegro Ads dla kampanii sponsorowanych
- Kliknięcia – liczba kliknięć Twojej kreacji reklamowej.
- Odsłony – liczba wyświetleń Twojej kreacji reklamowej.
- CTR – stosunek kliknięć do całkowitej liczby wyświetleń Twojej kreacji reklamowej (informuje o tym, jak często Twoje kreacje są klikane).
- CPC – średnia stawka brutto za kliknięcie w Twoją kreację (inaczej: łączny koszt za wszystkie kliknięcia, który został podzielony przez ich liczbę).
- Koszt – całkowita suma kosztów brutto kliknięć, którą wygenerowała Twoja kreacja.
- ROAS (dawniej na Allegro Zwrot z inwestycji) – przychód wygenerowany po kliknięciu w kreację reklamową, który przypada na każdą złotówkę wydaną przez Ciebie w systemie Allegro Ads (np. zwrot z inwestycji na poziomie 10 zł oznacza, oznacza, że każda zainwestowana przez Ciebie w Allegro Ads złotówka przynosi 10 zł przychodu).
- Zainteresowanie – liczba dodań do obserwowanych oraz do koszyka do 7 dni od kliknięcia w Twoją kreację.
- Sprzedane sztuki – liczba sprzedanych produktów liczona do 7 dni od kliknięcia w Twoją kreację.
- Wartość sprzedaży – wartość brutto wygenerowana przez oferty w ciągu 7 dni od kliknięcia w Twoją kreację (stanowi iloczyn kosztu i zwrotu z inwestycji).
Wskaźniki Allegro Ads dla reklam graficznych

Jak widzisz, większość wskaźników kampanii graficznych pokrywa się z ofertami sponsorowanymi, np. ROAS czyli zwrot z inwestycji w Allegro Ads. Dlatego też niżej przedstawimy wyłącznie te, które są charakterystyczne dla tej reklamy Allegro.
- Średni CPM – średnia stawka brutto za 1000 wyświetleń Twojej kreacji.
- Zasięg – liczba osób, którym przynajmniej raz wyświetliła się Twoja kreacja.
- Sprzedaż wspierana– wartość brutto sprzedaży zaliczonej do ofert sponsorowanych, w której wypracowaniu brała udział reklama graficzna (dotyczy sytuacji, gdy kupujący trafia na Twoją ofertę dzięki reklamie graficznej, a potem dokonuje zakupu poprzez ofertę sponsorowaną).
Ponadto, reklamy graficzne różnią się od kampanii sponsorowanych Allegro Ads w następujących wskaźnikach:
- Sprzedane sztuki – liczba sprzedanych produktów liczona do 7 dni od kliknięcia w Twoją kreację oraz 1 dzień od jej wyświetlenia.
- Wartość sprzedaży – wartość brutto wygenerowana przez oferty w ciągu 7 dni od kliknięcia w Twoją kreację oraz 1 dzień od jej wyświetlenia.
Allegro Ads zwrot z inwestycji ROAS
Zwrot z inwestycji Allegro Ads różni się od klasycznego ROI (return on investment), na który można natknąć się w przypadku kreowania reklam w innych systemach typu Ads. Główna różnica tkwi w fakcie, iż ROI stanowi bezpośrednie podsumowanie opłacalności inwestycji, a więc podaje konkretną kwotę, jaka została wygenerowana dzięki danej reklamie. Natomiast w Allegro Ads zwrot z inwestycji ROAS informuje, jaką kwotę wygenerowała każda zainwestowana w kampanię złotówka.
Aby lepiej zrozumieć różnicę, posłużymy się przykładem. Wyobraź sobie, że reklama na Allegro, w którą zainwestowano 100 zł przyniosła zwrot z inwestycji na poziomie 10 zł. To znaczy, że każda przeznaczona na nią złotówka wygenerowała zysk na poziomie 10 zł. Jaką więc kwotę wartości sprzedaży uzyskamy dzięki omawianej reklamie? To bardzo proste! Wystarczy pomnożyć kwotę inwestycji (koszt) przez zwrot (100 zł x 10 zł = 1000 zł).
Ile wynosi dobry zwrot z inwestycji Allegro Ads?
Zastanawiasz się, ile w takim razie wynosi dobra stopa zwrotu z inwestycji? Wielu sprzedawców mylnie uważa, że w Allegro Ads ROAS powinien oscylować w okolicach 10 zł. Ale… skąd właściwie wzięło się to mityczne 10 zł? Prawdopodobnie z panującego w e-commerce przekonania, że na reklamę należy przeznaczać ok. 10% przychodu. Tak czy siak Allegro Ads zwrot z inwestycji jest zagadnieniem o wiele bardziej skomplikowanym niż mogłoby się to na pierwszy rzut oka wydawać, ponieważ aby ocenić to, czy jest dobry czy nie, należy wziąć pod uwagę branżę i marżowość.
– Produkty o niskiej marżowości na portalu Allegro
W przypadku produktów o niskiej marżowości, do których na Allegro należą chociażby akcesoria elektryczne oraz drony, zwrot z inwestycji na poziomie 10 zł nie będzie powodem do radości. Aby sprzedaż takiego asortymentu faktycznie się opłacała, należałoby postarać się o wypracowanie przynajmniej 20-30 zł zwrotu.
+ Produkty o wysokiej marżowości na portalu Allegro
Sprawa wygląda zupełnie inaczej w przypadku produktów o wysokiej marżowości. Wówczas możemy pozwolić sobie na zwrot z inwestycji ROAS niższy niż 10 zł, a i tak satysfakcjonująco zarabiać. Dlaczego? Sięgnijmy po kolejny przykład. Wyobraź sobie, że kupujesz swoje produkty u chińskich dostawców za 10 zł sztuka, a następnie sprzedajesz je na Allegro za 50 zł. Twoja marża wynosi więc 40 zł. Masz teraz do wyboru dwie ścieżki: możesz poświęcić znaczną część swojego zysku na reklamę Allegro (i w rezultacie wypracować wysoki przychód) lub też postarać się utrzymać wysoki zwrot z inwestycji ROAS (kosztem lepszej wartości sprzedaży).
To może być trudne do zrozumienia, ponieważ intuicyjnie uważamy, że więcej znaczy lepiej. A jednak w niektórych przypadkach nie zawsze się to sprawdza! Porównajmy ze sobą dwie hipotetyczne sytuacje. W pierwszej chcesz, aby Twoja oferta z chińskim produktem wypracowała Allegro Ads zwrot z inwestycji ROAS na poziomie 10 zł, a w drugiej – 7 zł. Kiedy zarobisz więcej? Sprawdźmy!
➔ Sytuacja I: Na reklamę poświęcasz 5 000 zł, a na koniec miesiąca udaje Ci się osiągnąć 10 zł średniego zwrotu z inwestycji. Tym samym zarabiasz (bez uwzględnienia prowizji Allegro) 50 000 zł (5 000 zł budżetu reklamowego x 10 zł zwrotu z inwestycji), sprzedając 1000 produktów (50 000 zł wartości sprzedaży / 50 zł ceny produktu). Po odjęciu kosztów reklamy (5 000 zł), do dyspozycji pozostaje Ci 45 000 zł.
➔ Sytuacja II: Decydujesz się zainwestować 10 000 zł w reklamę Allegro. Tak wysoki budżet pozwala Ci przebić stawki CPC innych sprzedających, co w rezultacie przekłada się na lepszą widoczność wśród potencjalnych klientów. Niestety, wysokie CPC oznacza też stosunkowo niski zwrot z inwestycji, ponieważ na koniec miesiąca wynosi on „zaledwie” 7 zł. Jednak czy na pewno „niestety”? W końcu wartość Twojej sprzedaży wyniosła 70 000 zł (10 000 zł budżetu reklamowego x 7 zł zwrotu z inwestycji) i udało Ci się sprzedać aż 1400 produktów (70 000 zł wartości sprzedaży / 50 zł ceny produktu). Teraz należy tylko odjąć koszty reklamy (10 000 zł) i podsumować zysk. Tak! Zostaje Ci całe 60 000 zł!
Statystyka Allegro Ads – przykład wyników kampanii reklamowej na Allegro
Niski Allegro Ads zwrot z inwestycji

Choć wiele osób mogłoby uznać zwrot z inwestycji na poziomie 8,40 zł za niesatysfakcjonujący, w przypadku tak specyficznej kategorii Allegro jak case’y na telefon stanowi imponujący wynik. Ze względu na ogromną konkurencję w branży większości sprzedawców z trudem udaje się wypracować Allegro Ads zwrot z inwestycji o wartości 5 zł.
Średni Allegro Ads zwrot z inwestycji (mityczna dziesiątka)

Powyższy wykres stanowi ilustrację dla legendarnego 10-złotowego zwrotu z inwestycji. Wypracowaliśmy taką wartość w czerwcu 2023 roku dla Klienta specjalizującego się w sprzedaży dywanów na Allegro.
Wysoki Allegro Ads zwrot z inwestycji

W przypadku klienta z branży chemia domowa zainwestowanie 11 019,06 zł (koszt reklamy Allegro Ads) w oferty sponsorowane w czerwcu 2023 roku przyniosło znakomite rezultaty. Tak dofinansowane reklamy na Allegro wypracowały aż 29,50 zł zwrotu z inwestycji, co stanowi bardzo dobry wynik w kategorii.
Bardzo wysoki Allegro Ads zwrot z inwestycji

Powyższy wykres ilustruje niezwykłą sytuację, gdy kampanie sponsorowane generują niesamowicie wysoki zwrot z inwestycji przy stosunkowo niewielkim koszcie reklamy Allegro Ads (6510,24 zł). To przykład naszego Klienta funkcjonującego w kategorii „Elektronika” z czerwca 2023 roku. Na osiągnięcie takiego wyniku złożył się szereg czynników, m.in. sprzyjająca sytuacja rynkowa. Pamiętaj, że to pewnego rodzaju anomalia i zwroty z inwestycji na zbliżonym poziomie zdarzają się bardzo rzadko!
➔ Chcesz dowiedzieć się więcej o tej kategorii na Allegro? Zobacz nasz artykuł o tym, jak sprzedawać elektronikę na Allegro!
➔ Temat statystyk Allegro i optymalizacji Allegro Ads wydaje Ci się interesujący? Sprawdź, w jaki sposób działamy dla naszych Klientów jako certyfikowana agencja marketplace na przykładzie krótkiego case study!
Szybki Allegro Ads poradnik – FAQ
Jak sprawdzić statystyki Allegro Ads?
Ze statystykami Allegro dla swoich kampanii zapoznasz się, wchodząc w Allegro Ads panel. Znajdziesz go na stronie Allegro . Po zalogowaniu otrzymasz wgląd w efektywność ofert sponsorowanych oraz reklam graficznych. Znajdziesz tam takie dane jak: liczba odsłon, wygenerowana wartość sprzedaży, zwrot z inwestycji oraz liczba sprzedanych sztuk. To niezwykle przydatne narzędzie dla sprzedawców Allegro.
Czy ROI to to samo, co Allegro Ads zwrot z inwestycji?
Nie. Wskaźnik ROI wskazuje całkowitą kwotę, która została wygenerowana przez daną kreację reklamową. Natomiast Allegro Ads zwrot z inwestycji ukazuje opłacalność kampanii poprzez informowanie, jaki zysk wypracowała każda zainwestowana w nią złotówka. Tym samym 10 zł zwrotu z inwestycji Allegro oznacza, że każda przeznaczona na reklamę złotówka przyniosła 10 zł przychodu.
Czy jeśli stopa zwrotu z inwestycji w reklamy Allegro Ads spada poniżej 5 zł, to należy przerwać kampanię?
Zdecydowanie nie! Nie zawsze wysoki zwrot z inwestycji jest opłacalny. Na portalu Allegro istnieją branże i kategorie produktów, w których lepiej utrzymywać stopę zwrotu z inwestycji na niskim poziomie. Aby określić, jaka wartość tego wskaźnika będzie dla Ciebie odpowiednia, oblicz swoją marżę i określ satysfakcjonującą dla siebie wartość sprzedaży Allegro.
Co jest ważniejsze w Allegro Ads, zwrot z inwestycji czy CPC?
Oba wskaźniki marketingowe dotyczą czegoś innego: zwrot z inwestycji pozwala określić opłacalność danej kampanii Allegro, podczas gdy CPC informuje o tym, ile płacimy za kliknięcie w reklamę. Tym samym, nie da się odpowiedzieć, który wskaźnik jest ważniejszy. Ich istotność w danym momencie zależy bezpośrednio od potrzeb konkretnej analizy oraz założonych celów biznesowych.
Jaki budżet Allegro Ads będzie dobry?
Odpowiedź na to pytanie w dużej mierze zależy od branży, w której się funkcjonuje. Niemniej, nawet niski budżet reklamowy zwykle pozwala na zwiększenie sprzedaży Allegro. Więcej o budżecie reklamowym przeczytasz w naszym artykule Allegro Ads Poradnik.