Jak liczyć rentowność sprzedaży na Allegro? Sprawdź raporty Allegro Rentowność
Ogrom sprzedawców Allegro zmaga się z problemem, jakim jest przygotowanie raportu, który ukazywałby pełną rentowność sprzedaży na tej platformie marketplace. Panel Allegro Analytics ukazuje bowiem koszty w rozbiciu na poszczególne elementy, nie biorąc pod uwagę reklam Allegro Ads. Niedawno na rynek e-commerce wypuściliśmy nowe, w pełni darmowe narzędzie, które pomoże Ci zautomatyzować obliczanie rentowności biznesu i generowanie kompleksowych raportów Allegro: AlleSpark. Przekonaj się dlaczego warto się nim zainteresować.
- Rentowność sprzedaży – co to i dlaczego jest tak ważna?
- Automatyczne raporty Allegro Rentowność na AlleSpark
- Jak liczyć rentowność sprzedaży na Allegro, gdy chcesz to robić ręcznie?
- A co pokazuje raport Allegro w panelu sprzedawcy?
- Statystyki Allegro: rentowność sprzedaży – podstawowa analiza danych
- Przykładowe sposoby na zwiększenie rentowności Allegro:
- Rentowność sprzedaży na Allegro – FAQ
Rentowność sprzedaży – co to i dlaczego jest tak ważna?
Bez znajomości rentowności sprzedaży nie da się dokonywać trafnej oceny działań na rynku ani prognozować realnych zysków w kolejnych kwartałach. Czym jednak jest ta tzw. rentowność biznesu? Najprościej rzecz ujmując, to stosunek czystych zysków do wszystkich ponoszonych kosztów (zysk netto / przychody ze sprzedaży netto) wyrażony w procentach. Wysoki świadczy o dobrej kondycji finansowej przedsiębiorstwa. Niski – o tym, że zdecydowanie czas coś poprawić. Interesujący nas wskaźnik można nazwać także ogólną opłacalnością funkcjonowania.
Z pewnością w tym momencie domyślasz się już, dlaczego rentowność sprzedaży na Allego ma tak duże znaczenie. Ostatecznie wskazuje ona na to, jak bardzo opłacalny jest Twój biznes i czy działania, które podejmujesz w ogóle mają sens. Aby zarabiać i nie tracić, należy prowadzić systematyczny monitoring generowanych zysków i kosztów. Tylko wtedy bowiem można dokonywać trafnej analizy biznesowej i poznać niezakłamane wyniki sprzedaży, a także, co niemniej ważne, odpowiednio reagować na dynamicznie zmieniającą się sytuację na rynku e-commerce.
Automatyczne Raporty Allegro Rentowność na AlleSpark
Ręczne obliczanie rentowności sprzedaży na Allegro jest żmudne i czasochłonne. Aby ułatwić Ci to kluczowe z perspektywy biznesu zadanie, nasza agencja stworzyła AlleSpark – platformę z narzędziami dla sprzedających, która zawiera moduł Raporty Allegro Rentowność. Polecamy ją zarówno Wam, naszym Klientom, których prowadzimy, jak i każdemu sprzedawcy bez względu na wielkość sklepu. Dlaczego? Co zyskasz?
- Dzięki naszemu narzędziu poznasz całościowy K/P (stosunek kosztów do przychodów) uwzględniający koszty Allegro Ads i Twoje ceny zakupu towarów, a nie tylko niepowiązane ze sobą dane. Dostaniesz wyliczenie czystego zysku!
- Przeanalizujesz nie tylko rentowność sprzedaży konta na Allegro, ale też każdej kategorii, w której jesteś obecny i każdej swojej oferty z produktem.
- Statystyki ukazujące kompleksowe dane sprzedażowe wygenerujesz szybko, bez zbędnego czekania (aplikacja AlleSpark powstała w nowej technologii – przyjemnie zaskoczy Cię interfejs i przyjazność użytkowania)
- Co niezwykle ważne, te statystyki sprzedażowe ujrzysz w wersji aktualnej (nawet z wczorajszym kosztami reklam!) – nasz system nie ma opóźnienia innych analytics.
- Finalna korzyść: AlleSpark masz za darmo, bez żadnych obaw o konieczność podpinania karty płatniczej czy przymusowe przypisanie w abonament.
Chcesz zacząć analizować rentowność biznesu w nowoczesny i łatwy sposób? Załóż darmowe konto na AlleSpark i przekonaj się, jaką wartość wniosą do Twojej firmy Raporty Allegro Rentowność!
Jak liczyć rentowność sprzedaży na Allegro, gdy chcesz to robić ręcznie?
Oczywiście, możesz też obliczać rentowność biznesu ręcznie. Aby uzyskać wynik i przejść do analizy danych, zdecyduj się najpierw, jaki wskaźnik rentowności interesuje Cię najbardziej.
Wskaźniki rentowności:
- Wskaźnik ROA – return of assets, czyli wskaźnik rentowności aktywów. Ukazuje zysk spółki w porównaniu do wartości aktywów. Im jest wyższy, tym lepiej funkcjonuje dana spółka.
- Wskaźnik ROE – return of equity, czyli rentowność kapitału własnego. Ilustruje wielkość zysków uzyskanych przez spółkę na podstawie wprowadzonego kapitału. Oczywiście, im wyższy, tym lepiej.
- Wskaźnik ROI – return of investments, czyli popularny zwrot z inwestycji. Informuje o opłacalności poszczególnych inwestycji (np. danej kampanii reklamowej). Pamiętaj, że ROI nie równa się zwrotowi z inwestycji Allegro Ads! W przypadku Allegro Ads zwrot z inwestycji ukazuje, jaką kwotę wygenerowała każda zainwestowana w reklamę złotówka.
- Wskaźnik ROS – return of sales, czyli wskaźnik rentowności sprzedaży. To parametr, który często stosuje się do obliczania rentowności biznesu funkcjonującego w internecie, ponieważ wskazuje, jakie zyski udało się wygenerować w danym okresie.
Ręczne obliczanie rentowności sprzedaży na Allegro
Jeśli czytasz ten artykuł, prawdopodobnie najbardziej interesuje Cię rentowność sprzedaży na Allegro. Z tego powodu od razu przejdziemy do rzeczy i pokażemy Ci, jak możesz samodzielnie wyliczyć rentowność swojego sklepu. Do tego celu wykorzystamy wskaźnik ROS.
Wzór pozwalający obliczyć ROS to:
zysk netto / przychody ze sprzedaży x 100%
Jak liczyć rentowność sprzedaży na Allegro w praktyce? Wiemy, że najłatwiej uczyć się na przykładach. Dlatego też wyobraź sobie następującą sytuację:
- Chcesz wyliczyć rentowność kanału Allegro dla ubiegłego tygodnia.
- Załóżmy, że przychody z ostatnich siedmiu dni wyniosły 25 000 zł, a koszty 20 000 zł. Pamiętaj, że koszty powinny obejmować absolutnie wszystkie wydatki na Allegro, a więc zarówno koszty wysyłki, opłaty za sprzedaż oraz stosowane promocje, jak i Allegro Ads.
- Teraz możemy wyliczyć zysk netto (zrobisz to poprzez odjęcie kosztów od przychodów ➔ 25 000 zł – 20 000 zł = 5 000 zł) i przejść do ROS.
- ROS = 5 000 zł / 25 000 zł x 100%
- Wynik ROS = 20%
Co to znaczy? Że każda złotówka, która została zainwestowana w sklep, przyniosła zwrot w postaci złotówki i dwudziestu groszy (1,20 zł).
Statystyki Allegro: rentowność sprzedaży – podstawowa analiza danych
Matematyka to nie wszystko. Aby trafnie analizować wyniki sprzedaży, warto nauczyć się interpretować wskaźnik rentowności sprzedaży. W przypadku sklepu na Allegro najlepiej sprawdzi się ROS oraz k/p. Jeśli chodzi o ten pierwszy, to oczywiście, im wyższa wartość, tym lepiej, podobnie zresztą jak w przypadku wskaźnika Allegro Ads zwrot z inwestycji. Jeśli zaś chodzi o drugi, sytuacja prezentuje się zgoła odwrotnie. Bowiem najlepiej, aby K/P było możliwie niskie.
Skąd ta różnica? Jak już wiesz, ROS pokazuje zysk, który udało Ci się wygenerować, dobrze więc gdy jest duży. K/p z kolei ilustruje stosunek kosztów do przychodów, a im niższe koszty, tym bardziej rentowny biznes. Właśnie z tego powodu specjaliści prowadzący Allegro sprzedaż chcą widzieć jak najniższe k/p.
Na pewno zastanawiasz się, jakie ROS oraz k/p można uznać za dobre dla Allegro sprzedaży. Niestety, nie ma prostej odpowiedzi na to pytanie. Opłacalność biznesu zależy od bardzo wielu czynników i zawsze należy określać ją indywidualnie dla każdego sklepu. Niemniej, w większości przypadków można przyjąć, że „dobry” stosunek kosztów do sprzedaży wynosi ok. 10-20%.
No dobrze, udało Ci się policzyć rentowność. Co więcej, potrafisz interpretować wskaźnik rentowności sprzedaży. Uzyskany wynik Cię satysfakcjonuje? To świetnie! Co jednak, jeśli analiza danych wykazała coś zgoła przeciwnego? W takiej sytuacji możesz przeprowadzić szereg działań, które pozwolą Ci na zwiększenie sprzedaży Allegro. To z kolei w krótkim czasie powinno pomóc Ci osiągnąć wyższą rentowność.
Przykładowe sposoby na zwiększenie rentowności Allegro:
- Ograniczenie kosztów – to jedna z najprostszych metod na zwiększenie rentowności kanału sprzedaży. Zanim jednak zaczniesz ciąć wydatki, poświęć chwilę na analizę kosztów. Zastanów się, czy nie płacisz za coś, czego tak naprawdę nie potrzebujesz. Być może korzystasz z mało efektywnych metod promocji na Allegro lub promujesz zbyt wiele aukcji jednocześnie. W wielu przypadkach znacznie lepiej sprawdza się rotowanie ofertami niż promowanie większości z nich.
- Optymalizacja reklam Allegro Ads – kampanie Allegro Ads bardzo często przekładają się na lepsze wyniki sprzedaży. Aby tak jednak było, należy korzystać z nich umiejętnie. Przykładowo, możesz włączać reklamy tylko w te dni tygodnia, kiedy faktycznie klienci kupują Twoje produkty. Co więcej, system Allegro Ads daje możliwość uruchomienia kampanii tylko w określonych godzinach (dane sprawdzisz w Allegro Analytics). To świetne rozwiązanie dla sklepów posiadających konkretne peaki sprzedażowe, ponieważ pozwala na maksymalizację sprzedaży i istotne ograniczenie ponoszonych kosztów. Jakich błędów nie popełniać, aby nie przepalać budżetu dowiesz się z wpisu Allegro Ads Poradnik.
- Poprawa organicznych aspektów konta Allegro – nawet najlepiej zaprojektowanie reklamy nie przyniosą spodziewanych rezultatów, jeśli Twoje konto i poszczególne oferty nie będą wydawać się atrakcyjne. Popraw wygląd swoich aukcji, zadbaj o opisy i grafiki produktowe oraz popracuj nad nawigacją, a istnieje spora szansa, że zauważysz, jak Twoja wartość sprzedaży Allegro szybko się zwiększa.
Rentowność sprzedaży na Allegro – FAQ
Czym jest analiza rentowności sprzedaży?
Analiza rentowności sprzedaży to weryfikacja kondycji finansowej danego biznesu. Wykonywana systematycznie (najlepiej w regularnych odstępach czasu) pozwala na trafną ocenę prowadzonych działań, a także sprzyja zwiększeniu ich opłacalności. Dzięki analizie danych można odpowiednio reagować na wszelkie zmiany na rynku i, w rezultacie, podejmować decyzje korzystne z perspektywy dalszego rozwoju. Pamiętaj zatem, aby systematycznie generować raport sprzedaży Allegro!
Dlaczego wskaźnik rentowności sprzedaży na Allegro jest tak ważny?
Bez znajomości tego parametru nie da się policzyć rentowności biznesu. Wskaźnik ten obrazuje opłacalność sprzedaży przez Allegro oraz wszelkich podejmowanych działań (np. marketingowych), a także jasno informuje o kondycji firmy. W jego wyliczeniu pomogą Ci między innymi statystyki sprzedażowe Allegro.
Ile wynosi próg rentowności na Allegro?
Próg rentowności może się różnić w zależności od konkretnego sklepu Allegro. Dzieje się tak, ponieważ każdy biznes wiąże się z innym poziomem kosztów. Tym samym, aby właściwie ocenić wyniki sprzedaży, musisz samodzielnie wskazać próg rentowności dla swojego konta Allegro.
Jak poprawić rentowność firmy na Allegro?
Obliczanie rentowności sprzedaży to nie wszystko. Jeśli otrzymany wynik nie będzie Cię satysfakcjonował, możesz podjąć szereg działań, które pozwolą Ci zwiększyć opłacalność sprzedaży. W przypadku Allegro zwykle dobrze sprawdza się zmniejszenie kosztów stałych, optymalizowanie kampanii Allegro Ads i/lub wprowadzenie zmian w oferowanym asortymencie. Takie działania powinny przełożyć się nie tylko na zwiększenie opłacalności, ale także lepsze wyniki sprzedaży (zapoznasz się z nimi, analizując raport sprzedaży Allegro).
Czy zwrot z inwestycji Allegro Ads to dobry wskaźnik rentowności sprzedaży?
Statystyki Allegro Ads ukazują między innymi zwrot z inwestycji. Pamiętaj jednak, że nie jest to klasyczny wskaźnik ROI! Allegro Ads zwrot z inwestycji informuje jedynie o tym, jaką kwotę wygenerowała każda poświęcona przez Ciebie na reklamę złotówka. Tym samym, ilustruje rentowność prowadzonych kampanii reklamowych, ale nie wskazuje na ogólną rentowność biznesu.