Trafność Allegro – czym jest i jak zwiększyć pozycjonowanie Twoich produktów
Ostatnia aktualizacja: 7.02.2024
Parametr trafności Allegro to jedno z najbardziej enigmatycznych zagadnień, z jakimi mierzą się managerowie i specjaliści e-commerce. Pełne zrozumienie algorytmu wpływającego na wyszukiwanie ofert, czyli ich pozycjonowanie w wyszukiwarce produktowej, stanowi absolutną podstawę – bez tego skuteczne prowadzenie Allegro jest wręcz niemożliwe. Czym jest i jak działa pozycjonowanie oraz które czynniki wpływające na trafność Allegro są najważniejsze? Oto kluczowe informacje.
1. Co to jest trafność Allegro?
2. Przykład działania trafności ofert Allegro – wyszukiwarka produktowa
3. Jak działa algorytm Allegro?
4. Czynniki wpływające na trafność Allegro – lista
5. Jak zwiększyć trafność na Allegro?
6. Wysoka trafność Allegro to coś, nad czym pracujemy, prowadząc konta naszych Klientów
Co to jest trafność Allegro?
Trafność Allegro to najprościej mówiąc, stworzony przez Allegro algorytm pozycjonowania ofert i aukcji, który odpowiada za ich domyślne sortowanie. Jego zadaniem jest czuwać, aby wyszukiwarka produktowa na Allegro ukazywała kupującym dokładnie takie produkty, jakich szukają.
Tym samym, jeżeli algorytm wyszukiwania Allegro oceni Twoją aukcję i sklep jako bardziej dopasowane do oczekiwań klientów od konkurencji, to umieści Twoją ofertę wyżej na liście wyszukiwania Allegro. A im wyższa pozycja, tym oczywiście większa szansa na sprzedaż. Tyczy się to absolutnie każdego rodzaju produktu, co sprawdzisz przeglądając top produkty i statystyki konkretnych kategorii Allegro: artykuły dla zwierząt, odzież i obuwie, kosmetyki, elektronika, zabawki i produkty dla dzieci.
Aby należycie zrozumieć zasady trafności ofert Allegro, zacznijmy od prześledzenia tego, jak użytkownicy portalu dokonują zakupów. Większość osób szuka produktów, wpisując ich nazwy w wyszukiwarkę Allegro. Nazwy te stanowią frazy kluczowe, czyli zestawienia słów, na które pozycjonowane są poszczególne aukcje. Brzmi skomplikowanie? Zaraz to nieco uprościmy.
Przykład działania trafności ofert Allegro – wyszukiwarka produktowa
Załóżmy, że potrzebujesz patelni do smażenia naleśników. Aby odnaleźć ją na Allegro, wpisujesz frazę „patelnia do naleśników”. Klikasz w pomarańczowy przycisk „Szukaj” i Twoim oczom ukazuje się lista produktów, które są możliwie najlepiej dopasowane do Twojego zapytania.
Allegro to ogromny marketplace, a produktów jest cała masa (ponad 13 tysięcy samych patelni)! Nic dziwnego, że portal ukazuje je w formie listy ofert. W innym przypadku trudno by się było połapać i pewnie szybko zniechęcilibyśmy się do kontynuowania zakupów. Co jednak sprawia, że pewne aukcje znajdują się wyżej od innych? Niektóre formy promocji Allegro Ads zwiększają widoczność ofert, „wyciągając” je na wyższe pozycje na listingu, jednak istnieje również organiczne pozycjonowanie w Allegro, które premiuje wysoką trafność wyników.
W przypadku produktów, które nie są w żaden sposób promowane kolejność zależy od trafności, którą Allegro określa jako „domyślny sposób sortowania”. Ta „domyślność” oznacza brak jakiejkolwiek ingerencji w sposób sortowania ofert (portal pozwala swoim użytkownikom na ustalanie kolejności aukcji według różnych czynników, np. ceny).
Jak działa algorytm Allegro?
Podobnie jak w przypadku algorytmu Google, tak i to jak działa algorytm Allegro owiane jest tajemnicą. W prawdzie serwis publicznie udostępnia elementy wpływające na trafność Allegro, nie sposób jednak doszukać się konkretnej formuły obliczającej ostateczny wynik. Żeby zwiększyć trafność Allegro, należy zatem zadbać o każdy element, sugerując się gotowymi wskazówkami opracowanymi przez specjalistów od tego marketplace. Co ważne, raz uzyskana trafność największa wynik 1, nie jest stała w czasie. Z dnia na dzień, a nawet z godziny na godzinę, pozycja aukcji w trafności Allegro może się zmieniać!
Czynniki wpływające na trafność Allegro – lista
Trafność Allegro zależy zarówno od samej oferty, jej oprawy graficznej, technicznego powiązania z innymi aukcjami, zgodności z regulaminem i popularności, jak i tego, jak oceniany jest przez Allegro Twój sklep internetowy jako całość.
1. Czynniki wpływające na trafność związane z ofertą Allegro:
- liczba zakupów (algorytm Allegro bada liczbę wszystkich zakupów/licytacji w różnych porach),
- przypisanie oferty do właściwej kategorii (np. żel pod prysznic do podkategorii „Żele” w kategorii „Kąpiel i prysznic”),
- opcja „Kup teraz” (liczy się we wszystkich kategoriach poza „Kolekcja i sztuka”),
- przewidywany czas dostawy (zwłaszcza, czy produkt zostanie dostarczony następnego dnia roboczego),
- poprawny tytuł oferty Allegro, zawierający słowa kluczowe Allegro,
- regulaminowość pierwszego zdjęcia (tzw. miniaturki Allegro),
- odpowiednie wypełnienie parametrów (np. przypisanie prawidłowego koloru lub rozmiaru),
- wypełnienie wszystkich parametrów obowiązkowych,
- liczba wyświetleń (liczy się to, ile razy użytkownicy obejrzeli daną ofertę w różnych porach),
- liczba dodań i usunięć do koszyka (w tym elemencie działania trafności ofert znaczenie ma to, ile razy oferta została dodana do koszyka lub z niego usunięta w różnych przedziałach czasu),
- liczba dodań/usunięć do Obserwowanych (Allegro sprawdza całkowitą liczbę dodań do Obserwowanych oraz usunięć w różnych przedziałach czasu),
- cena produktu,
- czas trwania oferty,
- stan produktu (np. nowy)
Dodatkowo, algorytm Allegro sprawdza, czy oferta stanowi część wielowariantowości. Jeśli tak, wyświetli ten produkt, który będzie najlepiej dopasowany do konkretnego zapytania (np. ukaże czerwoną bluzkę w przypadku wpisania w wyszukiwarkę frazy „T-shirt damski czerwony”).
➔ Porada od Krzysztofa, naszego Team Leadera: od niedawna Allegro testuje nowy sposób działania wielowariantowości. Jeśli nie masz włączonej tej opcji w danej ofercie, potencjalni kupujący mogą zobaczyć obok niej produkty innych sprzedawców. Aby temu zapobiec, koniecznie zacznij korzystać z wielowariantowości!
2. Czynniki wpływające na trafność związane ze sprzedawcą Allegro:
- oceny od kupujących,
- średnia ocena kosztów dostawy (chwilowo Allegro nie bierze pod uwagę tego czynnika – wrzesień 2023),
- średnia ocena zgodności produktu z opisem,
- średnia ocena jakości obsługi,
- uzupełnianie numerów przesyłek w terminie podanym w formularzu wystawiania ofert,
- czas udzielania odpowiedzi na wiadomości od klientów,
- status Super Sprzedawcy,
- zgodność z regulaminem (szczególnie: czy sprzedający nie promuje swojej działalności poza Allegro, czy zamieszcza informacje o gwarancji w wyznaczonym miejscu oraz czy w żaden sposób nie zachęca do dokonania zakupów poza Allegro).
➔ Pamiętaj, że listing Allegro nie jest stały, a kolejność wyświetlania produktów może się zmieniać w ciągu dnia. Przykładowo: przewidywany czas dostawy niektórych produktów różni się w zależności od pory dnia. Jeśli towar zakupiony do godziny 12:00 zostanie dostarczony do kupującego następnego dnia roboczego, do południa będzie wyświetlał się wyżej w domyślnym sortowaniu ofert Allegro niż wieczorem tego samego dnia.
➔ Duże znaczenie dla trafności danej oferty ma także zaangażowanie kupujących (Allegro definiuje je jako wszystkie informacje, które świadczą o zainteresowaniu ofertą, np. liczba kliknięć).
Jak zwiększyć trafność na Allegro?
Wysoka trafność Allegro nie jest łatwa do osiągnięcia (i utrzymania). Aby ją wypracować, należy przede wszystkim regularnie weryfikować swoje oferty. Tylko stała kontrola pozwala na nanoszenie poprawek, które mogą poskutkować zajęciem lepszej pozycji na liście ofert!
Jeżeli wydaje Ci się, że wyszukiwarka produktowa Allegro powinna wysoko pozycjonować Twoje oferty, ponieważ na bieżąco je optymalizujesz, a jednocześnie z jakiegoś powodu tak się nie dzieje, prawdopodobnie umyka Ci coś, co ma ogromny wpływ na algorytm trafności.
Poniżej znajdziesz trzy porady, które mogą Ci pomóc. Pamiętaj jednak, że zastosowanie ich w praktyce nie sprawdzi się w każdej sytuacji. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak wpływać na trafność Allegro w konkretnym przypadku Twojego sklepu, rozważ zamówienie audytu konta Allegro. Wykonany przez ekspercką agencję audyt warto powtarzać każdego roku, ponieważ branża marketplace jest bardzo dynamiczna i wiele się zmienia, zarówno jeśli chodzi o regulaminy, jak i standardy e-commerce.
Porada 1 – jak zwiększyć trafność na Allegro: Nadaj ofertom Allegro odpowiednie tytuły!
Choć tytuły nie wpływają bezpośrednio na pozycję aukcji w trafności Allegro, mają ogromne znaczenie dla algorytmów. To od nich bowiem zależy, dla jakich fraz dane produkty będą w ogóle wyświetlane na liście wyszukiwania Allegro. Dlatego też najlepiej zacząć właśnie od nich.
Tytułując swoje aukcje, nie sil się na oryginalność. Nazwy ofert powinny precyzyjnie opisywać sprzedawane przez Ciebie produkty. Oczywiście, tworząc je, warto posłużyć się popularnymi frazami kluczowymi (sprawdzisz je w Planerze kampanii Allegro). Dobrym pomysłem jest także podglądanie konkurencji. Pamiętaj jednak, aby w swoich tytułach nie używać słów oraz znaków zakazanych przez Allegro (tutaj znajdziesz więcej porad na temat tego, jak tworzyć prawidłowe tytuły)!
Porada 2 – jak zwiększyć trafność na Allegro: Zadbaj o miniaturki!
Pierwsze zdjęcia z aukcji są zaciągane przez system Allegro i używane w roli miniaturek na liście ofert. Tym samym, wpływają na trafność. Jednak o miniaturki warto zadbać z jeszcze jednego powodu – zachęcają klientów do kliknięcia w daną aukcję. Dlatego też powinny nie tylko ukazywać sprzedawany produkt, ale także prezentować go w estetyczny sposób.
Czym charakteryzuje się dobra miniaturka Allegro? Przede wszystkim przedstawia towar na białym tle. Nie może jednak posiadać cieni. W niektórych przypadkach zawiera zbliżenia na istotne detale, ale niemal nigdy nie korzysta z aranżacji. Portal Allegro bardzo dokładnie określa, co może znajdować się na miniaturce. Wytyczne lekko różnią się w zależności od kategorii, dlatego zanim zaczniesz optymalizować swoje aukcje, koniecznie zapoznaj się z regulaminem serwisu.
➔ Więcej o miniaturkach i ich wpływie na CTR dowiesz się z naszego darmowego e-booka Sekrety tworzenia ofert na Allegro.
Porada 3 – jak zwiększyć trafność na Allegro: Uzupełnij parametry oferty!
Parametry Allegro to integralna sekcja aukcji, która służy do zaprezentowania najważniejszych cech produktu. Prawidłowe uzupełnienie parametrów ma wpływ nie tylko na trafność, ale także ruch na ofercie, ponieważ istnieją klienci używający ich do wyszukiwania interesujących towarów. Co ciekawe, parametry Allegro przekładają się na lepszą widoczność aukcji w wyszukiwarce Google!
Jeżeli z jakiegoś powodu nie możesz uzupełnić wszystkich parametrów, wypełnij przynajmniej najważniejsze. Allegro uważa za priorytetowe kody EAN (GTIN), markę/producenta, numer seryjny/kod producenta oraz model.
Wysoka trafność Allegro to coś, nad czym pracujemy, prowadząc konta naszych Klientów
W Pirk Spark zajmujemy się nie tylko obsługą Allegro Ads, ale również poprawą organicznych parametrów sklepów naszych Klientów (w tym poszczególnych aukcji). Optymalizując wszystkie istotne z perspektywy sprzedaży elementy konta Allegro, istotnie zwiększamy trafność wystawionych na nim ofert. Aby dowiedzieć się więcej, jak działa kompleksowa obsługa Allegro w naszej firmie, zapoznaj się z case study Seromix. Czytając je, nie tylko sprawdzisz, jak duże przełożenie na trafność ma poprawa organicznych cech aukcji, ale także zweryfikujesz naszą skuteczność.
Zwiększyć trafność Allegro = zwiększyć sprzedaż
Kolejność wyświetlania ofert na liście ma ogromne znaczenie. Zastanawiasz się, dlaczego? Wróćmy do naszego przykładu z patelnią do naleśników. Jak wiele aukcji jesteś w stanie obejrzeć, zanim dokonasz zakupu? 3? 5? 10? Być może całą pierwszą stronę wyników wyszukiwania, z pewnością jednak nie uda Ci się przyjrzeć wszystkim z kilkunastu tysięcy dostępnych ofert.
➔ Jak dowodzą liczne badania nad pozycjonowaniem, większość kupujących w internecie nie zwraca uwagi na wyniki plasujące się poniżej TOP10, przy czym najwięcej osób interesuje się zaledwie pierwszymi trzema pozycjami.
Z tej obserwacji płyną dwa główne wnioski:
- Pierwszy (szczególnie istotny dla sprzedawców) – parametr trafności Allegro ma ogromne przełożenie na sprzedaż i należy dołożyć wszelkich starań, aby uplasować swoje produkty tak wysoko, jak to tylko możliwe.
- Drugi (ma zdecydowanie większe znaczenie dla samego portalu) – aby klienci chętnie robili zakupy, należy zaprojektować tak trafny algorytm Allegro, żeby na samym szczycie ukazywały się produkty najlepiej dopasowane do danego zapytania.
Dlaczego to takie ważne? Przede wszystkim dlatego, że cierpliwość klientów jest ograniczona. Jeśli będą musieli zapoznawać się z setkami wyników, zanim znajdą to, co ich faktycznie interesuje, po prostu opuszczą serwis i wydadzą swoje pieniądze gdzie indziej. Nic dziwnego, że Allegro stworzyło tak zaawansowany algorytm pozycjonowania ofert! Aby ustalić miejsce danej aukcji na listingu (a więc jej trafność Allegro dla danego zapytania), wewnętrzne mechanizmy serwisu biorą pod uwagę kilkadziesiąt czynników.
Trafność Allegro – FAQ
Czym jest parametr trafności Allegro?
Parametr trafności Allegro opisuje, jak bardzo dana oferta odpowiada na zapytanie wpisane w wyszukiwarkę (innymi słowy: określa dopasowanie oferty do danego zapytania). Pozwala algorytmom portalu na uszeregowanie aukcji w wynikach wyszukiwania Allegro, gdy zastosowany zostanie domyślny sposób sortowania (tzw. sortowanie po trafności).
Czy komunikacja z kupującym wpływa na trafność Allegro?
Tak. Obliczając trafność oferty, Allegro bierze pod uwagę jakość komunikacji z kupującymi. Rzadko się zdarza, aby trafność największa wynik 1 na liście została osiągnięta, jeżeli sprzedawca nie przestrzega określonych ram czasowych na odpowiadanie na wiadomości klientów.
Czy na Allegro pozycjonowanie jest łatwe?
To zależy. Można uznać, że pozycjonowanie w Allegro jest łatwiejsze niż chociażby w wyszukiwarce Google. Portal jasno informuje, jakie czynniki bierze pod uwagę podczas wyliczania trafności, dzięki czemu zdecydowanie ułatwia proces optymalizacji ofert.
Jak osiągnąć wysoką trafność Allegro?
Aby umieścić swoją ofertę wyżej w trafności Allegro, postaraj się dostosować do wytycznych portalu Allegro. W pierwszej kolejności zadbaj o regulaminowe miniaturki, właściwe przypisanie produktu do kategorii oraz prawidłowe uzupełnienie parametrów.
Czy można wpływać na trafność Allegro za pomocą płatnych rozwiązań?
I tak i nie. Płatne rozwiązania nie zwiększają trafności ofert Allegro, ale pozwalają ominąć system domyślnego sortowania. W jaki sposób? Po prostu oferty sponsorowane wyświetlają się na samej górze listy wyszukiwania Allegro, a pod nimi plasują się oferty promowane. Zwyczajne aukcje (tzn. takie, które nie korzystają z płatnych promocji oraz Allegro Ads) ukazują się dopiero poniżej, nawet jeśli charakteryzują się bardzo wysoką trafnością wyników wyszukiwania.